5 min read

The Guardian bewijst: lezers wil best betalen voor gratis nieuws

Goedenavond,

Op het randje je weekend een verse nieuwsbrief over innovatie in de journalistiek en media. Zoals ik vorige week al mailde ben ik op bezoek geweest bij Adobe tijdens hun jaarlijkse conferentie Adobe MAX.

En heel eerlijk: ik was positief verrast. Het bedrijf kwam altijd wat suf over (iets met Acrobeat Reader en Flash), maar het is een bedrijf dat echt probeert om creativiteit aan te moedigen met hun producten. Door over te gaan van ouderwetse softwarelicenties naar een abonnementsmodel, kan het zijn software sneller doorontwikkelen en ook makkelijker nieuwe diensten introduceren.

Volgend jaar komt bijvoorbeeld Photoshop naar de iPad en sinds deze week is Adobe Premiere Rush uitgebracht. Dit is een simpelere versie van de video-editing software van Adobe, die ook werkt op tablets en smartphone. Hij is echter wel weer uitgebreider dan software als iMovie van Apple. De demo's die ik heb gezien indrukwekkend en ik denk dat het serieus een goede tool is om meer mensen in staat te stellen video te bewerken, ook on-to-go.

In deze nieuwsbrief ga ik daarnaast in op de keerzijde van de nieuwe technologie die Adobe ontwikkelt. En verder aandacht voor:

  • The Guardian krijgt steeds meer geld van betalende lezers, terwijl al hun nieuws gratis online staat.
  • 4 manieren om 'nepnieuws' aan te pakken volgens de oprichter van Axios.
  • De mislukte 'pivot to video' van veel uitgevers is mogelijk mede ingegeven door foute data van Facebook.

Fijne week alvast,
Elger

Verdienmodellen

12 procent van de inkomsten van The Guardian komt direct van het publiek

Ondanks het feit dat alles wat The Guardian maakt gratis online beschikbaar is, betalen mensen de krant toch voor het werk wat ze doen. Inmiddels is het aandeel van de omzet dat direct afkomstig is van lezers gestegen tot 12 procent. De verwachting is dat dit verder doorgroeit tot 20 procent.

Om dat voor elkaar te krijgen wil de krant het proces om te betalen (zowel via een abonnement, als middels een donatie) nog verder versimpelen. Daarnaast test het nu al een tijdje op welke manier lezers kunnen worden overgehaald om te gaan betalen. Een belangrijke les die daarbij werd geleerd:

There’s been a lot of experimentation around elements like language, design and payment amount. It turned out that customizing the language of the donation message to the type of journalism didn’t help the donation rate.

The New York Times bundelt abonnement met (audio)boekendienst Scribd

The New York Times probeert al langer om meer digitale abonnees binnen te halen door een abonnement op de krant te combineren met die op een andere digitale dienst. Eerder werkt de uitgever al samen met Spotify; nu volgt een experiment met Scribd. Voor $12,99 per maand krijg je toegang tot de journalistiek van The New York Times en de (audio)boeken die Scribd aanbiedt

Daarnaast verkoopt The New York Times merchandise en vakanties om meer abonnees aan zich te binden

Het idee is simpel: als abonnee krijg je altijd 15 procent korting op alles wat The New York Times verkoopt. Van een t-shirt tot een gepersonaliseerd kookboek tot een dagtripje.

Refinery29 verdient aan de verkoop van zijn merk

Een hele andere manier van geld verdienen is door je merkrechten te verkopen aan andere bedrijven. Voor nieuwsmerken lastig, maar voor lifestyletitels is dit wel een optie. Refinery29 doet dit bijvoorbeeld.

De strijd tegen desinformatie

4 manieren om 'nepnieuws' aan te pakken

Axios-oprichter Jim VandeHei somt op hoe hij denkt dat 'nepnieuws' kan worden aangepakt:

  • Politici moeten stoppen met het gebruik van de term.
  • Journalisten zou moeten worden verboden om iets anders op social media te delen dan hun verhalen.
  • Socialmediabedrijven moeten de stroom van desinformatie gaan reguleren.
  • Het publiek moet stoppen met het delen van artikelen zonder deze eerst te lezen.

Tweederde van de Amerikanen heeft gehoord over bots op social media, maar de meesten denken ze niet te kunnen herkennen

Volgens mij vat de titel het eigenlijk al prima samen. Uit onderzoek van Pew Research blijkt dat 66 procent van de Amerikanen heeft gehoord over bots op social media. Daarvan denkt 80 procent dat ze vooral worden ingezet met slechte bedoelingen. Meer dan de helft zegt echter 'helemaal niet' of 'niet heel erg' in staat te zijn om bots te identificeren.

Waarom ieder bewerkt stukje media een bijsluiter zou moeten krijgen

Naar aanleiding van mijn bezoek aan Adobe MAX schreef ik een column over het manipuleren van audio en video via de kunstmatige intelligentie in editing software voor audio en video. Er worden steeds geavanceerdere technologieën beschikbaar voor een groot publiek en in mijn ogen moeten de makers van die software, waaronder dus Adobe, gezamenlijk hun verantwoordelijkheid nemen. Bij Adobe zijn ze zich daar zelf gelukkig ook bewust van.

Ook deze week een blokje Facebook...

Facebook gaat data van de Portal toch gebruiken voor advertenties

Facebook kondigde eerder deze maand de Portal aan: een scherm met camera voor in huis, waarmee je kunt videobellen en die dient als slimme speaker. Data die het apparaat verzamelt zou niet worden gebruikt om je profiel te verrijken zodat adverteerders je gerichter kunnen targetten. Maarre... dat gebeurt uiteindelijk toch wel.

'Pivot to video' mogelijk ingegeven doordat Facebook uitgevers onjuist data gaf

Facebook vertelde uitgevers twee jaar geleden dat ze zagen dat gebruikers massaal overstapten van de consumptie van tekst naar video. De data waarop Facebook zich baseerde klopte alleen niet. Het is voer voor een rechtszaak van Amerikaanse uitgevers tegen Facebook.

Het is echter moeilijk te achterhalen wat de exacte gevolgen zijn geweest van de uitspraken van Facebook en wanneer het bedrijf wist dat er dingen niet klopten.

We may not be able to pinpoint exactly what Facebook knew when. We don’t know all the factors that went into individual publishers’ decisions to pivot to video; we can’t see their individual analytics, what they had confirmed by third-party sources versus what they were only getting from Facebook. And it’s impossible to separate out how much of that pivot was a desperate move made at a time when things were already bad, from how much the pivot itself made things worse.

Het plaatst in ieder geval de mislukte 'pivot to video' van veel (Amerikaanse) uitgevers in een ander daglicht...

Facebook komt 3D-foto's

Omdat Facebook heel soms ook nog wat leuks doet: het bedrijf lanceert 3D-foto's. Het gebruikt de diepte-informatie van portretfoto's uit recente iPhones om een foto om te zetten naar een 3D-afbeelding. Ze zijn te bekijken in je timeline, maar met een VR-bril wordt het pas echt tof.

Adobe toonde tijdens Adobe MAX trouwens eenzelfde soort technologie, maar dan voor iedere foto. Moving Stills, zoals de techniek heet, bevindt zich nu nog in de onderzoeksfase, maar zou over een jaar wel eens beschikbaar kunnen komen voor het publiek.

En dit wil ik ook nog met je delen

  • Het AD experimenteert met een online televisieprogramma in de ochtend.
  • NRC stopt met de volledig geautomatiseerde verkoop van online advertenties.
  • De Vereniging voor Online Journalisten Nederland stopt ermee, omdat niemand in het bestuur wil.
  • De Medianieuwsbrief, die is opgericht door Ernst-Jan Pfauth en Alexander Klöpping, wordt een betaalde dienst. Voor 5 euro per maand krijg je elke werkdag het laatste medianieuws in je inbox.
  • De token-verkoop van de journalistiek blockchain-startup Civil is mislukt; er zijn veel te weinig tokens verkocht.
  • En Pacific Content maakte een interessante analyse van de verschillende categorieën podcasts die er zijn.