6 min read

Leer hoe The Economist datavisualisaties maakt voor Instagram

Goedenavond,

Door familie-omstandigheden heb ik deze week wat minder tijd en aandacht aan mijn nieuwsbrief kunnen besteden. Desondanks sluit ik het weekend af met een verse nieuwsbrief. Waarin ik het onder meer met je wil hebben over:

  • Spotify's vierde podcast-overname: The Ringer.
  • YouTube maakte afgelopen week voor het eerst bekend hoeveel geld het binnenhaalt via advertenties.
  • The New York Times doet onderzoek naar het vermelden van contextuele informatie bij foto's.

Fijne week alvast,

Elger

Hier wil ik deze week graag mee beginnen

Hoe The Economist datavisualisaties maakt voor Instagram

Hoe The Economist datavisualisaties maakt voor Instagram

Op het Instagram-account van The Economist komen regelmatig data-visualisaties langs. Dit zijn grafieken, tabellen en kaarten die in eerste instantie zijn gemaakt voor artikelen, maar die vervolgens opnieuw worden gemaakt voor Instagram. In dit artikel legt datajournalist Helen Atkinson waar ze allemaal rekening mee houdt bij het produceren van de visualisaties voor Instagram. Dat gaat van een herkenbaar kleurschema tot de keuze wat er überhaupt te zien is.

It can be tempting to try and squeeze a lot into a small space because that’s what the original chart (created for the print edition) does, but sometimes this isn’t possible or advisable. Our print charts are often small, though we have some scope to expand the size when we need to —but this isn’t the case with Instagram. So there are times when I have to think about what the main takeaway of the chart is and what makes it interesting. I then focus on pulling out the elements of the chart which show it in the clearest way.

Persoonlijk vind ik het een gemiste kans dat The Economist er niet voor heeft gekozen om hun Instagram-account volledig om datavisualisaties te richten. Het zou het account veel meer focus geven en daardoor interessanter worden om te volgen.

Spotify en podcasts

De geruchten blijken waar: Spotify neemt The Ringer over

De geruchten blijken waar: Spotify neemt The Ringer over

De vierde podcast-overname door Spotify in een jaar tijd is een feit. Na Gimlet Media, Anchor en Parcast, komt ook The Ringer in hadden van de Zweedse audiodienst. Het bijzondere aan deze overname is, is dat The Ringer een website is (over sport en cultuur), die daarnaast een flink aantal podcasts maakt. Het overgrote deel van de 90 werknemers is bezig met de site en blijft dat ook gewoon doen na de overname.

By buying The Ringer, Spotify is now in the web publishing business for the first time. While podcasts have driven The Ringer’s business, Ek said the site’s writers and videomakers were an important part of the company. “What’s really interesting with the website and the audio is that he’s really tried to play them off of each other.”
Podcastsbeluistering verdrievoudigd in een jaar tijd

Podcastsbeluistering verdrievoudigd in een jaar tijd

De investeringen van Spotify in podcasts lijken zich uit te betalen. In ieder geval als je kijkt naar wat gebruikers van Spotify doen binnen de app. De beluistering van podcasts groeide namelijk in het vierde kwartaal met 200 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

Gimlet Media deelt podcastgeheimen met makers

Gimlet Media deelt podcastgeheimen met makers

Spotify nam vorig jaar Gimlet Media over, maker van podcasts als Reply All en Heavyweight. Vorige week publiceerde de studio een korte podcastserie op Spotify die is bedoeld voor andere podcastmakers: Gimlet Academy. In vijf afleveringen geeft oprichter Alex Blumberg tips over hoe het succesvolle podcasts maakt.

Gimlet Academy

Hoeveel leveren advertenties op YouTube en Instagram op?

YouTube maakt voor het eerst bekend hoeveel geld het binnenhaalt via advertenties

Hoeveel YouTube verdient aan de advertenties op het platform, was tot nu toe geheim; het was een onbekend onderdeel van de totale omzet van Google. Het internetbedrijf heeft afgelopen week bekend dat YouTube in 2019 maar liefst 15 miljard dollar heeft binnengehaald. In het laatste kwartaal was de omzet 31 procent hoger dan een jaar eerder, wat laat zien hoe hard het platform nog steeds groeit.

Wat YouTube is voor Google, is Instagram voor Facebook

Wat YouTube is voor Google, is Instagram voor Facebook

Advertenties op Instagram leverden het afgelopen jaar 20 miljard dollar op, zeggen bronnen rondom Facebook. En in tegenstelling tot bij YouTube krijgen de gebruikers daar geen cent van.

Instagram had no model for bringing in revenue when it was acquired by Facebook. Now, the app makes money the same way Facebook does: by selling advertisements that look like regular posts in the app’s main feed and in disappearing “stories” posts. Facebook has increased the frequency of ads on Instagram in the past couple of years, to help bolster the company’s sales as Facebook’s news feed becomes more saturated with marketing posts.

De strijd tegen desinformatie op social media

Twitter gaat gemanipuleerde media aanpakken

Twitter gaat gemanipuleerde media aanpakken

Waar Facebook enkel deepfakes verbiedt, neemt Twitter bredere maatregelen tegen de verspreiding van gemanipuleerde foto's en video's. Als dit soort beelden duidelijk bedoeld zijn om te misleiden zullen ze door moderatoren worden voorzien van een waarschuwingslabel of zelfs worden verwijderd.

Facebook en Instagram gaan desinformatie over het coronavirus verwijderen

Facebook en Instagram gaan desinformatie over het coronavirus verwijderen

Nepberichten over het coronavirus die schade kunnen toebrengen aan mensen die de berichten geloven, zullen worden verwijderd van Facebook en Instagram.

The New York Times doet onderzoek naar het vermelden van contextuele informatie bij foto's

The New York Times doet onderzoek naar het vermelden van contextuele informatie bij foto's

Hoe kunnen nieuwsmedia blockhain-technologie gebruiken om informatie over de herkomst van nieuwsfoto's te tonen? Dat heeft het R&D Lab van The New York Times onderzocht.

After speaking to 34 users total over one round of discovery research and two rounds of prototype testing, we learned how news consumers decide whether to trust a photo on social media. We used these findings to design a proof of concept to explore how news outlets might provide provenance information for news photography on social media platforms.

De onderzoekers leerden onder meer dat een vinkje ("gecheckt") niet genoeg informatie geeft, dat mensen liever meer foto's van één nieuwsfeit zien dan heel uitgebreide informatie over de bewerkingen die aan een foto zijn gedaan en dat het belangrijk is om het verificatieproces te tonen.

En dit wil ik ook nog met je delen