6 min read

Het interview van Tim Hofman met John de Mol zou een voorbeeld moeten zijn

Goedenavond,

Er staat een nieuwe week voor de deur, maar voor die begint kom ik nog even je mailbox binnenvallen met een lekker lange nieuwsbrief.

#BOOS en The Voice

Ondanks de dreigingen in Oekraïne en de oplopende onvrede met de coronamaatregelen, beheersde het ongewenste seksuele gedrag van medewerkers en coaches van The Voice Of Holland richting kandidaten deze week het nieuws. Nadat RTL vorig weekend de publicatie van #BOOS voor wilde zijn met een statement, leek het soms over niets anders meer te gaan.

En toen moest de echte bom nog ontploffen. Dat gebeurde donderdagmiddag toen bleek dat het allemaal nog vele malen erger was dan gedacht. De redactie bleek tientallen meldingen te hebben gekregen die het hele spectrum van seksuele intimidatie tot verkrachting besloegen. Toen John de Mol, één van de machtigste mensen in medialand, in #BOOS ook nog eens aangaf niet te begrijpen waarom de slachtoffers zich niet eerder gemeld hadden, was de schok voor de kijker compleet. Ik hoef dit waarschijnlijk helemaal niet samen te vatten, maar toch...

Ik hoop dat dit zorgt voor een fundamentele verandering in de media-industrie. En in de rest van de maatschappij, want dit verhaal van The Voice staat helaas niet op zichzelf. Ik kijk natuurlijk ook met mijn mediabril naar wat er de afgelopen week gebeurde en dan vallen er paar dingen op:

  1. Als onderdeel van de aflevering van #BOOS - die in journalistiek opzicht sowieso ontzettend goed in elkaar zat en elke vorm van sensatie probeerde te vermijden - werd het interview met John de Mol integraal gepubliceerd. Ook dat Tim Hofman soms even moest nadenken over een vraag en overlegde met zijn eindredactie was gewoon te zien. Deze transparantie is bij zo'n onderwerp/interview heel erg welkom, maar ik zou dat veel vaker willen zien. Zeker online, waar alle ruimte is om interviews integraal te uploaden. En zeker in deze tijd, waarin meer transparantie zeer wenselijk - of misschien zelfs wel noodzakelijk - is.
  2. Sommige journalisten snappen niks van YouTube-statistieken. Meerdere media, waaronder de NOS, vertalen het aantal views op YouTube naar een aantal unieke kijkers. Zo werkt het niet. En het is beschamend dat journalisten die erover schrijven dit niet weten. Elke keer als iemand een video afspeelt telt dat als een view. En zeker bij zo'n lange video (ruim 80 minuten) is de kans groot dat mensen het in meerdere delen kijken. Of dat ze een dag later nog even een stukje terugkijken. Dit doet niets af aan het feit dat er echt heel veel mensen hebben gekeken.
  3. Karel Smouter van NRC had een aardige analyse (die hij ook uiteenzet in de podcast NRC Vandaag) over de machtswisseling in Hilversum waar deze uitzending, en dan vooral het interview met John de Mol, van #BOOS symbool voor staat. Zeker de moeite van het lezen/luisteren waard!

NRC op Pinterest

Voor ik verder ga nog iets: in mijn vorige nieuwsbrief schreef ik over het experiment van NRC op Pinterest, dat ze in hun Journalistiek Jaarverslag bekend maakte. Het viel me op hoe karig het account was, maar wat ik niet had bedacht was de mogelijkheid dat in het jaarverslag naar een verkeerd account werd gelinkt dat helemaal niet in handen was van NRC. David Haakman ontdekte deze fout en mailde me meteen. Hierbij het juiste Pinterest-account van NRC.

Op het account deelt de redactie visuals van artikelen uit de krant. Grafisch erg mooi voor zo'n visueel medium, al hebben de visuals op zichzelf inhoudelijk weinig waarde en fungeert iedere afbeelding als een soort teaser naar het artikel. Ik had het persoonlijk sterker gevonden als de afbeeldingen meer op zichzelf zouden staan in plaats van erg afhankelijk te zijn van de link die erbij staat.

Verder in deze nieuwsbrief

  • Follow The Money heeft 35.000 betalende lezers.
  • Twitter laat betalende gebruikers NFT's als avatar gebruiken.
  • Instagram test betaalde abonnementen voor makers.

Fijne zondag,

Elger

Betaalmuren bij Nederlandse media

De betaalmuur van Business Insider Nederland

Nick Kivits van VillaMedia sprak met Gyurka Jansen, product manager van Business Insider Nederland, over de introductie van hun betaalmuur. De site maakt sinds afgelopen zomer gebruik van Piano als technische oplossing voor hun paywall en dat werpt zijn vruchten af.

‘We kunnen nu veel sneller schakelen en dus ook veel makkelijker experimenteren met abonnementsvormen. Proefabonnementen bleken bijvoorbeeld heel goed te werken voor ons. Wanneer die zijn afgelopen zet het systeem ze automatisch om in een normaal abonnement. Daar hebben wij verder geen omkijken meer naar. Piano houdt het verder ook simpel. Bezoekers zijn met een paar klikken abonnee.’

Nu komen de betalende abonnees nog niet met duizenden per maand binnen bij de site, maar Jansen is wel tevreden over de stijging die hij de afgelopen maanden ziet.

Follow The Money heeft 35.000 betalende lezers

Geen uitgebreid artikel, maar wel een mooie mijlpaal: Follow The Money blijft maar doorgroeien en heeft inmiddels 35.000 betalende abonnees. Als  je de grafiek bekijkt die uitgever Jan-Willem Sanders bij deze LinkedIn-post plaatst, dan zie je dat niet alleen het aantal leden, maar ook de groei zelf jaar op jaar toeneemt.

NFT's

Twitter laat betalende gebruikers NFT's als avatar gebruiken

Heb je een digitaal kunstwerk als NFT gekocht, dan kun je dat op Twitter gebruiken als profielfoto. Je profielfoto is dan niet rond maar zeshoekig, zodat iedereen kan zien dat het hier gaat om een NFT. De enige voorwaarde is wel dat je gebruik maakt van de betaalde versie van Twitter, genaamd Twitter Blue. In Nederland is dit abonnement nog niet beschikbaar.

Hoe Twitter er voor zorgt dat NFT's mainstream worden

Het tonen van een NFT in een profielfoto op Twitter lijkt iets onbenulligs, maar het brengt een gigantisch mainstreampubliek plots in aanraking met NFTs. Techjournalist Casey Newton schreef een interessante analyse, waarin ook de weerstand tegen NFT's in bijvoorbeeld een deel van de gaming community meeneemt.

Facebook onderzoekt hoe ze NFT's kunnen maken, tonen en verkopen

Facebook/Meta gaat nog een stap verder dan Twitter, al is het nog in de onderzoeksfase. Het bedrijf denkt volgens berichtgeving van de Financial Times namelijk na over de mogelijkheid om NFT-ondersteuning, inclusief het maken en verkopen, onderdeel te maken van Facebook en Instagram.

Betaalde abonnementen op social media

Instagram test betaalde abonnementen voor makers

Twitter introduceerde vorig jaar de Super Follow, waarbij je een deel van je tweets, en bijvoorbeeld een nieuwsbrief, enkel beschikbaar maakt voor mensen die een betaald abonnement afsluiten op jouw account. Ook andere sociale media kijken naar dit model. In de VS test Instagram nu de mogelijkheid voor makers om een abonnement aan te bieden. De prijzen variëren van 99 cent tot maar liefst 99 dollar per maand.

Once subscribed, users will be able to access prior subscriber-only content, like Stories saved as Highlights, for example. They’ll be alerted to exclusive broadcasts, where they’ll be able to engage more deeply with the creators as the viewing audience will be, naturally, smaller. In subscriber-only Stories, indicated with a purple ring, creators may share things like behind-the-scenes content, special polls and more. Subscriber badges, also purple, will help fans stand out in the comments of public content, and will help them to be identified in creators’ message request folders in the inbox.

Ook TikTok test betaalde abonnementen

Ongeveer tegelijk met Instagram is TikTok bezig met een abonnementsfunctie voor makers. Er zijn echter nog een stuk minder details over bekend als bij Instagram.

Dit wil ik ook nog met je delen