9 min read

Dit zijn de vijf redenen waarom The Information (399 dollar per jaar) zo succesvol is

Goedemorgen,

Afgelopen jaar ben ik mentor geweest binnen de Accelerator van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Zowel voor gevestigde media-organisaties die aan de slag willen met een innovatieproject, als voor media-startups, een nuttig traject om - met wat steun van de overheid - te innoveren. In mei gaat het programma weer van start en de inschrijving hiervoor is nog drie weken open. Mocht je interesse hebben, dan vind je hier alle informatie.

Snel door met de nieuwsbrief van deze week. Ik wil het onder met je hebben over:

  • De paywall-strategieën van Duitse en Noorse kranten.
  • Trackingcookies verdwijnen en dat kan nadelige gevolgen hebben voor de toegankelijkheid van nieuws op internet.
  • Sommige uitgevers worden iets terughoudender met podcasts.

Fijne zondag,

Elger

Hier wil ik deze week graag mee beginnen

Kloppen die viral receptenvideo's wel? Spoiler: nee.

Kloppen die viral receptenvideo's wel? Spoiler: nee.

Ik begin deze week wat minder zwaar dan je van me gewend bent, met een video van BBC Click. Zij zochten uit of al die coole Facebook/Instagram/YouTube-video's met food- en bakhacks eigenlijk wel kloppen...

De prijsstrategieën van digitale abonnementen

Het succes van The Information

Het succes van The Information

Techsite The Information heeft een harde paywall en je betaalt 400 dollar per jaar voor een abonnement. Al vanaf de start in 2013 is The Information, ondanks (of misschien wel dankzij) de abonnementsprijs succesvol. In de tech-industrie kun je eigenlijk niet zonder abonnement op de site.

De strategie van The Information bestaat eigenlijk uit vijf verschillende onderdelen:

  1. Het heeft goede journalisten in dienst, met de nodige ervaring bij gerenommeerde media.
  2. Het laat het nieuws dat iedereen al brengt liggen en draait op eigen berichtgeving.
  3. De prijs van een abonnement past bij een nichemedium, daarom heeft The Information relatief weinig abonnees nodig.
  4. Reacties zijn een belangrijk onderdeel van de site, omdat de industrie daar te vinden is.
  5. De site is volledig advertentievrij.
Zo werkt is de paywall-strategie van het Noorse Aftenposten

Zo werkt is de paywall-strategie van het Noorse Aftenposten

De Noorse krant Aftenposten haalt meer dan 80 procent van zijn omzet online uit betalende abonnees. Opvallend is dat de krant, na de introductie van en een methered paywall in 2015, twee jaar geleden besloten om een groot deel van zijn content gratis aan te bieden. De krant hanteert nu een freemium-achtig model zoals we dat in Nederland kennen van bijvoorbeeld het AD, omdat dat succesvoller bleek.

He added that Aftenposten's paywall is where they get about 70 percent of our web sales, "and that makes it really important for us to understand what kind of content converts and how long people stay on different types of content. That basically means that the way we work today has evolved around that content," he said.

De redactie houdt continu in de gaten welke verhalen het best scoren, maar ook hoeveel freemium-verhalen er bovenaan de site staan. En de redactie heeft ook continu inzicht in hoeveel nieuwe abonnees er binnenkomen; het doel is om elke dag 150 abonnees binnen te halen.

De prijsstrategie van Bild en Welt in Duitsland

De prijsstrategie van Bild en Welt in Duitsland

Axel Springer heeft de afgelopen jaren flink lopen sleutelen aan de prijsstrategie van zowel Bild Plus als Welt Plus. Bij Welt verdween bijvoorbeeld de dagpas, waarmee je tegen betaling een dag lang toegang kon krijgen tot de site. Het resulteerde in meer omzet uit online abonnees, omdat er genoeg mensen bleken te willen betalen voor een 'echt' abonnement. Ook bij Bild veranderde er het nodige:

Last year on Bild, Axel Springer dropped a low-cost first-month free trial of 99 cents, increased the monthly price from €4.99 ($5.41) to €7.99 ($8.66) while offering a 50% yearly discount for the first 12 months. The idea is that building a more regular habit will retain more readers. As a result, a higher number of people stay subscribed for the second and third month and also the 13th and 14th month.
Puzzels lijken een geheim wapen om meer digitale abonnees binnen te halen

Puzzels lijken een geheim wapen om meer digitale abonnees binnen te halen

The New York Times doet het online ontzettend goed qua abonnees, dankzij de krant zelf én dankzij twee verticals: koken en puzzelen. En dat puzzelen, daar behalen ook andere buitenlandse uitgevers succes mee. De Britse krant The Guardian heeft sinds deze week een betaalde puzzel-app. De Wallstreet Journal kwam er eerder al achter dat puzzels een belangrijk element zijn om abonnees vast te houden. De grote vraag die ik heb is: welke Nederlandse krantenuitgever zet als eerste in op puzzels als middel om digitale abonnees aan zich te binden?

Een wereld zonder tracking cookies

Tracking cookies verdwijnen. Wat doet dat met de toegankelijkheid van het nieuws?

Tracking cookies verdwijnen. Wat doet dat met de toegankelijkheid van het nieuws?

Het einde van de tracking cookies is nabij. Doordat de privacywetgeving steeds strenger steeds meer browsers de cookies blokkeren, wordt het lastiger om gebruikers gepersonaliseerde advertenties aan te bieden. Uitgevers geven aan dat dat er toe kan leiden dat naast de paywall ook de loginwall steeds meer aanwezig zal zijn op nieuwssites. Zelfs voor het lezen van gratis artikelen zul je dan een account nodig hebben. Bij het FD is dat al zo en het NRC verwacht ook die kant op te gaan. NU.nl kijkt ondertussen naar advertenties gebaseerd op de inhoud van artikelen in plaats van je profiel surfgedrag, maar overweegt daarnaast een premium-abonnement.

De data die uitgevers van hun lezers hebben wordt waardevoller

De data die uitgevers van hun lezers hebben wordt waardevoller

Doordat trackingcookies verdwijnen kunnen uitgevers meer controle houden over de data van hun lezers, waardoor de grote advertentienetwerken (die een deel van de omzet pakken) buitenspel komen te staan. Dat biedt hernieuwde commerciële mogelijkheden voor uitgevers.

With quality data about consumers becoming scarcer, prices for it could increase as well. To that end, publishers are trying to grow their addressable audiences through authentication and registration strategies. They are attempting this on their own, as Belgian publisher DPG Media has done, or through alliances like Ozone Project, launched by a group of publishers in 2018 to create an alternative to the platform companies’ walled gardens.
Waarschijnlijk zul je in de toekomst vaker moeten inloggen om nieuws te lezen

Waarschijnlijk zul je in de toekomst vaker moeten inloggen om nieuws te lezen

Zoals ik in het begin van dit blokje al aangaf heeft deze ontwikkeling een keerzijde voor de journalistiek. Voor uitgevers wordt het nog belangrijker om te zorgen dat mensen een account aanmaken en inloggen, zodat ze gebruikersdata kunnen verzamelen. Nieuws zal hierdoor minder toegankelijk worden.

If publishers are pressured to press people to provide their email addresses or phone numbers in order to protect their advertising businesses, that will likely lead to more sites putting their content behind so-called “registration walls” so that only logged-in users can access it. While that could help the publishers to accrue user registries, it could also cause them to lose a portion of their audiences.

Een blokje over podcasts

Spotify-gebruikers zijn niet geïnteresseerd in nieuwspodcasts

Spotify-gebruikers zijn niet geïnteresseerd in nieuwspodcasts

Duits onderzoek laat ziet dat gebruikers van de Apple Podcasts-app drie keer zoveel naar nieuwspodcasts luisteren als Spotify-gebruikers. Shows uit de categorie 'Comedy' zijn het populairst op Spotify, terwijl dat in de Podcasts-app 'News' is.

Sommige uitgevers worden iets terughoudender met podcasts

Sommige uitgevers worden iets terughoudender met podcasts

In de VS en later ook in Nederland zagen we uitgevers massaal in de productie van podcasts stappen. Het is immers een fantastisch medium om een trouw publiek aan je te binden en dankzij advertenties kan het ook nog eens een mooie extra inkomstenbron worden. Het groeiende aanbod zorgt echter voor zoveel concurrentie dat uitgevers wat voorzichtiger beginnen te worden. Verschillende uitgevers zijn alweer gestopt met een deel van hun shows of hebben ze tijdelijk op pauze gezet.

Publishers that post podcasts retain some advantages that pure-play podcasters do not have. They can sell podcast ads as part of bigger sponsorship packages, or position the shows to be extensions of the stories they tell in other formats, including written and video content. But the new realities of the podcast landscape have convinced some companies that a baseline level of promotion and production commitment are required. A source at McClatchy said the publisher had to dissuade one of the newspapers in its portfolio from making a show in the style of The New York Times’s “The Daily” because it would have required extensive resources.
Podcasts krijgen hun eigen Academy Awards in de VS

Podcasts krijgen hun eigen Academy Awards in de VS

Volgend jaar wordt het rijtje Oscars, Emmys en Grammys aangevuld met de Golden Mics. Een heleboel Amerikaanse podcastmakers - en uitgevers hebben zich aangesloten bij de Podcast Academy. Deze organisatie moet het medium gaan promoten en dus zijn eigen awardshow organiseren. Er zijn echter ook partijen die zich bewust (nog) niet hebben aangesloten bij de Academy.

Het idee van een marktgedragen podcastprijs vind ik interessant. In Nederland is er de nodige kritiek op het feit dat BNR de Dutch Podcast Awards organiseert. Ik zie het hier echter niet heel snel gebeuren dat de markt samen een prijzenorganisatie gaat opzetten.

Wat is een goede omschrijving voor een podcast?

Wat is een goede omschrijving voor een podcast?

Als er iets belangrijk is voor een podcast dan is het wel de titel, het artwork en de omschrijving. Dat zijn de drie elementen die potentiële luisteraars zien in hun podcast-app. De omschrijving geeft je uiteindelijk het meeste mogelijkheden, omdat je daarin een tekst kwijt kan van maximaal 4000 tekens. Eén probleem: podcast-apps rollen deze tekst op tot ergens tussen de 72 en 150 tekens, afhankelijk van de app. Pacific Content dook in de wondere wereld van podcast-omschrijvingen en deelt een aantal praktische tips voor makers.

En dit wil ik ook nog met je delen