8 min read

"What was once a liberating technology has become a conduit for surveillance and electoral manipulation."

Goedenavond,

Weer terug uit de VS heb ik zo aan het einde van deze zondag weer een volle nieuwsbrief voor je. Met onder meer aandacht voor Adobe MAX, waar ik bij was. En verder wil ik het met je hebben over:

  • Silicon Valley zet alles op alles om de groei van TikTok te stoppen.
  • NLO gaat luistercijfers van podcasts bijhouden.
  • Twitter kondigt grote veranderingen aan.

Voor we het daar over gaan hebben wil ik je trouwens even wijzen op de Media van Morgen: het congres over innovatie dat Stimuleringsfonds voor de Journalistiek dit jaar voor de derde keer organiseert. Ik ben er zelf bij en het is, als je het mij vraagt, de moeite waard om ook langs te komen.

Fijne week alvast,

Elger

Hier wil ik deze week mee beginnen

Internetvrijheid en de social-media-crisis

Internetvrijheid en de social-media-crisis

What was once a liberating technology has become a conduit for surveillance and electoral manipulation.

Dat is de ondertitel van de 2019- versie van het rapport Freedom on the Net over internetvrijheid. Zeer de moeite waard om even de samenvatting te lezen.

Een paar highlights:

Political leaders employed individuals to surreptitiously shape online opinions in 38 of the 65 countries covered in this report—a new high. In many countries, the rise of populism and far-right extremism has coincided with the growth of hyperpartisan online mobs that include both authentic users and fraudulent or automated accounts.

Ik was op Adobe MAX

Dit heeft Adobe aangekondigd op Adobe MAX 2019

Dit heeft Adobe aangekondigd op Adobe MAX 2019

Afgelopen week was ik, op uitnodiging van Adobe, bij Adobe MAX, de jaarlijkse conferentie die het bedrijf organiseert voor de creatieve industrie. Praktische workshops, inspirerende sprekers over creativiteit en productaankondiging van Adobe wisselen elkaar drie dagen lang af. Voor iCulture maakte ik een overzicht van de belangrijkste aankondigingen, die ook voor mediamakers interessant zijn. Wat dacht je van de mogelijkheid om videomateriaal volledig automatisch bij te snijden naar vertical video met behulp van slimme algoritmes?

Adobe wil een standaard ontwikkelen voor de herkomst van beeld in de strijd tegen deepfakes

Adobe wil een standaard ontwikkelen voor de herkomst van beeld in de strijd tegen deepfakes

Een aankondiging die ik niet had zien aankomen was die voor het Content Authenticity Initiative. Hierin werken Adobe, The New York Times en Twitter samen en de hoop is dat de rest van de industrie zich aansluit. Het idee is om, in de strijd tegen deepfakes en andere vormen van desinformatie waarbij beeld wordt gebruikt, een industriebrede standaard te ontwikkelen voor het vermelden van de maker en welke bewerkingen er zijn gedaan aan het beeld. Door deze informatie zichtbaar te maken voor gebruikers van platformen en consumenten van media, kunnen mensen beter bepalen wat er te vertrouwen is en wat niet, zo is het idee. Ik schreef er dit artikel over.

Adobe toont systeem dat herkennen of een foto bewerkt is

Adobe toont systeem dat herkennen of een foto bewerkt is

Eén van de hoogtepunten van Adobe MAX is een sessie waarin allemaal producten worden getoond waaraan wordt gewerkt in de labs van Adobe, grotendeels gebruikmakend van kunstmatige intelligentie. De automatische uitsnede voor vertical video, waar ik het hierboven over had, werd daar vorig jaar bijvoorbeeld voor het eerst getoond. Dit jaar was één van de elf projecten een systeem dat bij foto's van een gezicht kan herkennen of hij bewerkt is de bewerking zelfs ongedaan kan maken!

Next up: TikTok

TikTok haalt Facebook in voor doelgroep 13-16

TikTok haalt Facebook in voor doelgroep 13-16

Dat het gebruik van TikTok onder jongeren groeit mag bekend zijn, maar dit is toch wel een kleine mijlpaal. Net als Snapchat en Instagram, is nu ook TikTok groter onder Amerikaanse jongeren tussen de 13 en 16.

Silicon Valley zet alles op alles om de groei van TikTok te stoppen

Silicon Valley zet alles op alles om de groei van TikTok te stoppen

Facebook lanceerde (uiteraard) een mislukte kloon van TikTok en ook Google probeert op allerlei manieren het succes van TikTok te evenaren. De enige die zich, in ieder geval publiekelijk, geen zorgen lijkt te maken is Snapchat, terwijl de doelgroep van TikTok en Snapchat het meest overeenkomen.

TikTok largely gives people entertainment from strangers while Snapchat connects friends, said CEO Evan Spiegel. When asked by an analyst during an earnings call last month whether TikTok is a “friend or foe,” he responded that TikTok advertises on Snapchat and has also built services for the app. “I think at a high level, looking at TikTok, we definitely consider them a friend,” he said.
Ondertussen zwakt de groei van TikTok al wat af

Ondertussen zwakt de groei van TikTok al wat af

Voor het eerst sinds de start, is de groei van TikTok internationaal afgenomen. De app groeit nog steeds, maar minder hard dan een jaar geleden.

Vooral in de VS krijgt TikTok het moeilijk

Vooral in de VS krijgt TikTok het moeilijk

TikTok heeft al een flinke boete gehad omdat het gegevens van minderjarigen verzamelde, maar dat lijkt pas de eerste tegenslag voor TikTok in de VS. Los van de zeer agressieve concurrentie in Silicon Valley, maakt ook de Amerikaanse overheid het TikTok lastig. Er lijkt een officieel onderzoek te komen naar de veiligheidsrisico's van de app, omdat deze in Chinese handen is (in dit artikel meer daarover). En dan is er ook de censuur die eigenaar ByteDance, in opdracht van de Chinese overheid zou toepassen...

En dit doen uitgevers op TikTok

En dit doen uitgevers op TikTok

Tot slot maak ik graag nog even de stap naar content op TikTok. Verschillende internationale uitgevers hebben daar inmiddels de nodige ervaring mee. (En sommige politici in Nederland ook, maar dat laat ik even voor wat het is... 😉). BuzzFeed deelt op TikTok content die het al maakt voor andere platforms, terwijl Vice juist wel speciaal voor het platform wil gaan produceren. Beide uitgevers zetten daarbij in op food-content.

Over de grootste uitdaging is eigenlijk iedereen het eens: het feit dat een video op content niet langer mag zijn dan 15 seconden vraagt om creative oplossingen.

The short-form nature of TikTok videos, however, makes it relatively cost-effective to produce new content as Vice intends to do, but it also forces creators to get creative, even when they’re adapting existing content.
“What makes TikTok unique is the hyper-speed at which content is created and consumed,” said Akhter. “We do enjoy the really short-form nature of the videos … it forces your creativity in the adaptation process.”

Podcasts, podcasts en nog meer podcasts

NLO gaat luistercijfers van podcasts bijhouden

NLO gaat luistercijfers van podcasts bijhouden

Het NLO, dat op dit moment verantwoordelijk is voor de luistercijfers van de landelijke en regionale radiostations, gaat luistercijfers voor podcasts bijhouden. Het onderzoek wordt toegankelijk voor de gehele markt en dus niet alleen de bedrijven die nu aangesloten zijn bij de luistercijfers. In tegenstelling tot bij de radio, waar nog steeds gewerkt wordt met mensen die een dagboekje bijhouden van wat ze zich kunnen herinneren over de radiostations waar ze naar luisteren, worden voor het podcastonderzoek downloads en streamstarts gemeten.

Forrester voorspelt advertentiemarkt van één miljard voor podcasts

Forrester voorspelt advertentiemarkt van één miljard voor podcasts

Forrester verwacht een explosie van de Amerikaanse advertentiemarkt voor podcasts volgend jaar. In zijn 'Predictions 2020: Media outlook' schrijft Forrester dat de advertentiebestedingen met de huidige groei met gemak boven de 1 miljard uitkomen. Volgens het IAB was dit in juli van dit jaar nog maar 479 miljoen en in juli 2018 314 miljoen. Het IAB verwachtte op basis van die groei dat de 1-miljard-grens pas in 2021 wordt doorbroken.

Steeds meer experimenten met podcasts voor abonnees

Steeds meer experimenten met podcasts voor abonnees

Amerikaanse uitgevers als Slate en The Athletic experimenteren met podcasts die alleen te beluisteren zijn voor betalende abonnees en er zijn ook steeds meer startups in de podcastindustrie die dit model verkennen. Dit artikel schetst een goed beeld van de ontwikkelingen op dat vlak.

Podcast luisteren op Spotify wordt steeds populairder

Podcast luisteren op Spotify wordt steeds populairder

Uit de kwartaalcijfers van Spotify blijkt dat de podcastbeluistering via het platform snel groeit. Daarbij speelt mee dat Spotify een jong platform is als het gaat om podcastbeluistering, waardoor er relatief veel nieuwe gebruikers bijkomen.

About 14% of Spotify’s monthly users listen to podcasts, with the number of podcast hours streamed in Q3 up 39% sequentially — although the company admitted that’s off a small base. The majority of podcast listenership occurs in the U.S. but Spotify said usage is growing faster in several European countries. “Podcast engagement is clearly a growing global phenomenon,” the company told investors.

En dit wil ik ook nog met je delen