8 min read

Wat staat de journalistiek in 2022 te wachten?

Goedenavond,

Gisteren heb ik een kerstboom gekocht en het wordt 's middags wel heel vroeg donker. Dat betekent dat we weer in die tijd van het jaar zitten waarin we terugblikken.

Om met dat eerste te beginnen. Google publiceerde afgelopen week zijn traditionele 'Year in Search' met een prachtige video over waar wereldwijd op werd gezocht in 2021. Daarnaast is er een overzichtje van de lokale zoektrends in Nederland. In de top 10 trending zoekopdrachten staat 'Peter R. de Vries' op 1 en vinden twee coronagerelateerde zoekopdrachten: 'avondklok' en 'testen voor toegang'.

Naast Google deelde Spotify ook al hun jaaroverzicht met de wereld (en vooral ook het persoonlijke overzicht met gebruikers), kan iedereen op Instagram zijn eigen jaaroverzicht maken en zullen we de komende weken nog dood worden gegooid met terugblikken. Dat terwijl het stiekem veel leuker is om vooruit te kijken.

Al jaren vraagt Niemanlab in december een heleboel mensen uit de journalistieke wereld om voorspellingen te doen voor het nieuwe jaar. De eerste predictions verschenen afgelopen week. Ik heb helaas zelf nog geen tijd gehad om ze uitgebreid te lezen en doe dat ook liever pas als ze allemaal online staan.

In het kader van beter goed gejat dan slecht verzonnen maakt het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek al jaren een Nederlandse variant. Onder de noemer 'De Voorspellers' kijken 15 mensen uit de journalistiek vooruit naar wat er komend jaar te gebeuren staat in hun vakgebied of waar ze op hopen...

Olaf Koens:

Ik hoop dat journalisten in 2022 meer stelling gaan nemen. Het model van: ik laat twee meningen aan het woord en de kijker mag bepalen wat klopt, is niet alleen lui, maar het voldoet niet meer. De journalist moet laten zien welke feiten kloppen, wat de waarheid is.

Raounak Khaddari:

Ik denk -en hoop- dat we het komende jaar de status quo vaker gaan onderzoeken. Als journalisten durven we meer dan voorheen kritisch naar heilige huisjes te kijken. Voorheen ging het vooral om het bevragen van excessen, tegenwoordig lijkt bijna alles in de maatschappij en politiek bespreekbaar. Ik zie het ook op social media. Neem Instagram, daar dragen mensen steeds vaker een standpunt uit in het publieke debat. Je kunt en mag vechten voor je idealen. De journalistiek signaleert dat en geeft er ruimte aan, van die ontwikkeling word ik heel blij

Laurens Vreekamp:

Een voorbeeld van hoe innovatie nu vaak plaatsvindt, is de manier waarop traditionele printmedia afgelopen jaren podcasts zijn gaan maken. Dat begint vaak bij één of twee mensen en daar wordt eerst met dedain naar gekeken, alsof het een soort hobbyisme is. Totdat de makers een bescheiden succesje boeken, of andere media hetzelfde gaan doen. Dan durven anderen zich ineens ermee te bemoeien. Op zich goed, maar vaak gebeurt dat vanuit een negatieve emotie: wat er wordt gemaakt vinden ze bijvoorbeeld niet goed genoeg, of niet bij het merk passen. In de volgende fase wordt zo’n podcast verbeterd, tot deze status krijgt en alle journalisten er graag eens voor gevraagd willen worden. Op dat moment zit je goed, maar die eerste fases zijn eigenlijk niet nodig. Als je bijvoorbeeld iedere maand met verschillende journalisten, vormgevers en developers iets nieuws gaat testen en dat goed coördineert, zodat ook de waarden van een merk gewaarborgd worden, hoef je die strijd niet te voeren. Dat bespaart een hoop frustraties.

Douwe Schaaf:

Journalistieke innovatie is vaak gericht op technologische vernieuwingen, maar ik zie ook veel kansen voor ‘offline’ journalistieke innovatie. Op de opleiding in Ede experimenteren we onder andere met artistieke journalistiek. Studenten doen eerst journalistiek onderzoek en maken daar vervolgens een journalistieke performance van. Zo heeft een student vorig jaar een theatervoorstelling gemaakt over de dreigende sluiting van de voedselbank in Ede. Een ander maakte een indrukwekkende voorstelling rondom het thema eenzaamheid in Ede.

Neem vooral even de tijd om alle stukken van De Voorspellers door te lezen. Vervolgens wil ik je vragen om jouw voorspelling voor 2022 met mij te delen. In de laatste nieuwsbrief van dit jaar blik ik terug op de voorspellingen die jullie deden voor 2021 en deel ik jullie voorspelling voor 2022. Dus druk op reply of mail jouw voorspellingen op mediagebied voor het komende jaar naar nieuwsbrief@elger.fm.

Door met de nieuwsbrief. Ik wil het met je hebben over:

  • Viaplay start op 1 maart en gaat 14 euro per maand kosten.
  • The Guardian blikt terug op tien jaar innoveren.
  • Hoe je via lees-later-app Pocket je lezers kunt bereiken.

Fijne week alvast,

Elger

Streamingdiensten in Nederland

Viaplay start op 1 maart en gaat 14 euro per maand kosten

Viaplay start op 1 maart en gaat 14 euro per maand kosten

Het aantal Nederlandse Formule 1-fans is de afgelopen jaren hard gegroeid en Nederland en na vanmiddag zal de populariteit van de sport alleen maar verder toenemen. Nederlandse kijkers moeten echter wel meer gaan betalen, omdat Ziggo de rechten kwijtraakt aan Viaplay. Afgelopen week was de perspresentatie van deze nieuwe dienst. Toegang tot het aanbod van Viaplay gaat 14 euro per maand kosten en je krijgt dan, naast Formule 1, ook Bundesliga en Premier League-voetbal. Daarnaast gaat Viaplay Nederlandse series produceren. Vanaf 1 maart is de dienst beschikbaar.

Volgens de baas van RTL heeft de fusie met Talpa Network niets met tv te maken

Volgens de baas van RTL heeft de fusie met Talpa Network niets met tv te maken

NRC publiceerde afgelopen week een interview met RTL-baas Sven Sauvé. Hij ging uitgebreid in op de fusieplannen met Talpa Network, die volgens hem niet om tv draaien, maar om de concurrentie met grote internationale spelers op online vlak.

"Dit is hoe ík de markt zie. Twee dingen: advertentie-inkomsten verschuiven naar internationale spelers: Google, met ook YouTube, en Facebook. Waarom is dat? Dankzij hun data kunnen klanten bij hen gerichter adverteren. Het tweede is dat de tijd die mensen besteden aan televisie massaal verschuift naar videodiensten. Toevallig bevinden zich op beide fronten allemaal Amerikaanse techspelers met gigantische budgetten. Maar wij kennen Nederland het beste."

Uiteindelijk is Videoland het belangrijkste in het hele portfolio van wat RTL doet.

Temptation IslandMocro Maffia
Roku opent kantoor in Amsterdam

Roku opent kantoor in Amsterdam

Het Amerikaanse bedrijf Roku opent een kantoor in Amsterdam, waaruit af te leiden valt dat het bedrijf zich op de Nederlandse markt gaat begeven. Roku maakt extreem goedkope tv-sticks waarmee je streamingdiensten op je tv kunt bekijken. Daarnaast biedt Roku zelf content aan op zijn Roku Channel. In de VS is Roku het populairste streamingplatform.

Innovatie bij kranten

The Guardian blikt terug op tien jaar innoveren

Het digitale team van The Guardian heeft de afgelopen tien jaar aan innovatieprojecten geëvalueerd en deelt in een artikel een overzicht van de belangrijkste. Heel diep gaat het helaas niet, maar het is een interessant lijstje dat genoeg reden is om even verder te googlen om in specifieke projecten te duiken. De drie meeste interessante in mijn ogen:

The Guardian’s in-house analytics platform, Ophan, was the most frequently mentioned. It came out of an introduction between an engineer and a member of editorial. It was initially a “hack day” project that was subsequently allowed space to be developed fully.
In fifth, the creation of a suite of best-in-class tools for editorial to use to create and deliver content. Our Composer publishing tool revolutionised the way content was authored in the newsroom, and the Grid image manager resulted in vastly reduced spend on picture rights.
The sixth most mentioned innovation was contributions (which we introduced from 2016 onwards, both on a monthly/recurring and one-off basis) and digital subscriptions. Our evidence-led approach was built on the strong relationship we have with our readers and has the Guardian’s distinctive journalism and ethos at its centre.
Zo gaat de New York Times Audio-app eruit zien

Zo gaat de New York Times Audio-app eruit zien

Al een tijdje is bekend dat The New York Times werkt aan een eigen audio-app om zo minder afhankelijk te worden van Spotify, Apple en Amazon. De app gaat New York Times Audio heten en de beta wordt nu getest door een selecte groep gebruikers. Hij biedt de podcasts van de krant aan en van Serial Productions, dat het vorig jaar overnam. Daarnaast kun je luisteren naar voorgelezen artikelen van de krant en van enkele andere uitgevers. Een belangrijk onderdeel van de app is de selectie van de podcasts en audio-artikelen die worden aangeboden. Dit wordt gedaan door de redactie van The New York Times.

Discovery tools on other listening apps are biased towards recency, or the latest episode, said Alex Rainert, head of audio product at The Times. A big part of the design of the new audio app is pulling relevant audio from The Times' lengthy archives to resurface when timely, especially around softer news topics.

De app zal, in ieder geval in eerste instantie, gratis te gebruiken zijn.

Onverwachte kanalen om publiek te bereiken

Pinterest is een prima kanaal om de relatie met je publiek te versterken

Pinterest is een prima kanaal om de relatie met je publiek te versterken

De meeste uitgevers zullen niet snel aan Pinterest denken als ze aan de slag gaan met hun social-media-strategie. Dat is deels onterecht, want het platform heeft volgens statista.com in Nederland ruim 4 miljoen gebruikers. Ze gebruiken dit uiteraard niet voor hard nieuws, maar op het gebied van cultuur, kunst, fashion, lifestyle etc. liggen hier genoeg kansen. Dit artikel is een goede snelcursus Pinterest, maar geeft ook concrete voorbeelden van bijv. The Daily Mail die 2,4 miljoen volgers heeft op het platform.

Hoe je via lees-later-app Pocket je lezers kunt bereiken [🔑]

Hoe je via lees-later-app Pocket je lezers kunt bereiken [🔑]

Hoeveel gebruikers Pocket in Nederland heeft, weet ik niet, maar het is één van de populairste diensten om artikelen op te slaan om later te lezen. Pocket doet ook echter zelf suggesties voor artikelen aan lezers via een nieuwsbrief.

At Texas Monthly, for instance, Pocket readers spend 240% more time on the site compared to average readers, and return at a rate 17% higher than normal, said vp of innovation Brett Bowlin. That makes Pocket, with its high-intent audience, a potential source of desirable readers, said Allison Fass, the vp of digital growth at Fast Company and Inc.

Verschillende Amerikaanse uitgevers hebben inmiddels deals gesloten met Pocket om via de dienst een nieuw publiek te bereiken.

Dit wil ik ook nog met je delen