7 min read

Waarom mensen wel betalen voor een Substack-nieuwsbrief maar niet voor vox.com

Goedemiddag,

De laatste nieuwsbrief van november alweer! En ik beloof bij deze dat ik het niet over Forum voor Democratie ga hebben, daar hebben we deze week al genoeg over gehoord en gelezen.

Wel wil ik het met je hebben over:

  • De meeste schrijvers kunnen niet rondkomen van een betaalde nieuwsbrief, maar dat is helemaal gaan probleem.
  • Sleutelen aan het Facebook-algoritme: het gevecht binnen Facebook tussen een betere wereld en actieve gebruikers.
  • De Daily Maverick uit Zuid-Afrika startte een papieren krant tijdens de coronacrisis.

Fijne zondag nog,

Elger

Hier wil ik deze week graag mee beginnen

The Idea Adoption Curve van Ben Thompson

The Idea Adoption Curve van Ben Thompson

Onder de noemer 'The Idea Adoption Curve' schetst analist Ben Thompson schetst hoe de verspreiding van (een deel van het) nieuws vergelijkbaar is met de adoptie van technologie. En nog interessanter: hij stelt dat de betalingsbereidheid redelijk vroeg in deze curve zit. Daarom zijn mensen volgens wel bereid om te betalen voor een nieuwsbrief op Substack of The New York Times, maar niet voor de content die BuzzFeed maakt en de uitlegstukken van vox.com. Zij blijven daarom aangewezen op inkomsten uit advertenties.

Hij verbindt overigens nog veel meer aan elkaar in dit stuk: het vertrek van twee van de oprichters van vox.com (naar Substack en The New York Times), de kritiek die BuzzFeed-oprichter Jonah Peretti heeft geuit op The New York Time en het desinformatieprobleem.

De hype rondom Substack

The Substackerati

The Substackerati

Dit artikel over nieuwbriefdienst Substack heb ik de afgelopen twee weken veelvuldig voorbij zien komen. Het voelt een beetje als hét stuk dat je gelezen moet hebben over Substack, de nieuwsbriefdienst waarop bekende Amerikaanse journalisten (en onbekende auteurs) hun eigen nieuwsbrief zijn gestart.

Het stuk beschrijft het ontstaan van Substack en stelt daarbij de vraag: heeft Substack, waarop auteurs zelf een uitgever kan worden, niet gewoon dezelfde probleem als het bestaande mediasysteem?

Study Hall
The Atlantic

Met deze en andere zaken die in het stuk worden aangehaald heeft schrijver Clio Chang zeker een punt, alleen zal de toekomst moeten uitwijzen of deze zorgen terecht zijn.

De meeste schrijvers kunnen niet rondkomen van een betaalde nieuwsbrief

De meeste schrijvers kunnen niet rondkomen van een betaalde nieuwsbrief

Rondkomen van schrijven op Substack of een ander platform om betaald content te maken? We lezen vaak de succesverhalen, maar zo makkelijk is het niet. Ik deelde enkele weken geleden daarom al deze podcast als opening van mijn nieuwsbrief, waarin verschillende auteurs aan het woord komen die niet kunnen leven van hun nieuwsbrief.

Daar komt bij dat het bij het in de voorbeelden die je langs ziet komen bijna alleen maar gaat over Engelstalige content. Schrijf je in het Nederlands, dan is de uitdaging nog vele malen groter.

Volgens Hunter Walker, investeerder in nieuwsbrief-startup Homebrew, maakt het echter niet uit als je niet rond kunt komen van het zelfstandig publiceren van wat je schrijft. Je moet het zien als slechts één van de producten/diensten die je levert. Inkomsten uit spreekklussen, een podcast, een boek of advieswerk komen daar allemaal bij, waardoor je uiteindelijk onder de streep genoeg verdient.

Voor mij is dit heel herkenbaar. Ik verdien een paar euro aan deze nieuwsbrief (maar dat is tot nu toe nog steeds verwaarloosbaar), een paar euro met de podcast Trust Nobody, een mooi bedrag met het verzorgen van presentaties en workshops, een flink deel van mijn inkomen met advieswerk aan mediabedrijven en ook nog wat als docent aan Windesheim.

Over de algoritmes die bepalen wat we zien op social media

Sleutelen aan het Facebook-algoritme: het gevecht binnen Facebook tussen een betere wereld en actieve gebruikers

Sleutelen aan het Facebook-algoritme: het gevecht binnen Facebook tussen een betere wereld en actieve gebruikers

In aanloop naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen paste Facebook in de VS zijn algoritme aan, waardoor artikelen van betrouwbare nieuwsbronnen meer opdoken in mensen hun NewsFeed dan die van extreem gekleurde sites die zich aan de uiteinden van het politieke spectrum bevinden en regelmatig desinformatie verspreiden. De aanpassing was echter niet te groot, omdat dat Facebook te veel zou kosten.

Het social netwerk liet de zogeheten 'news ecosystem quality' een belangrijkere rol spelen in het algoritme van de NewsFeed. Het resultaat van een eerste test was een veel kwalitatievere en minder extreme NewsFeed, maar ook minder actieve gebruikers en dus minder inkomsten voor Facebook. Daarom werd uiteindelijk de 'news ecosystem quality' niet té belangrijk gemaakt, waardoor de kwaliteit van het nieuws in de NewsFeed beter was dan normaal, maar ook nog steeds veel twijfelachtige artikelen aan gebruikers werden voorgeschoteld.

Zien Facebook-gebruikers vooral nieuws dat wordt gedeeld door uitgevers of door vrienden?

Niemanlab deed in oktober onderzoek naar hoeveel politiek nieuws Amerikanen in hun NewsFeed op Facebook zien. Meer dan de helft van gebruikers zag in de eerste tien posts in hun feef geen politiek nieuws, bleek daaruit.

Achteraf werd ook gekeken van wie de gedeelde artikelen afkomstig waren: de uitgevers zelf of vrienden van de gebruikers?

Of the 173 news posts in our sample, 49% were shared by the stories’ original publishers and 38% were shared by friends/family/public pages that the respondent followed (for instance, the Blue Lives Matter page sharing a link from Police Tribune). I wasn’t able to categorize a handful of posts, and 9 were from the “Suggested for you” Facebook feature.
Nederlandse media proberen het algoritme van Instagram te doorgronden

Nederlandse media proberen het algoritme van Instagram te doorgronden

Hoe bepaald Instagram welke posts van politici gebruikers te zien krijgen? We hebben eigenlijk geen idee, want de werking van het algoritme van het sociale netwerk is geheim. In aanloop naar de Tweede Kamersverkiezingen proberen Pointer, De Groene Amsterdammer en de NOS een beeld te krijgen van hoe het algoritme werkt. De media roepen gebruikers om op mee te werken aan het onderzoek.

We vragen je om een door de Duitse organisatie AlgorithmWatch ontwikkelde plug-in te installeren op je computer. De plug-in vraagt je om drie willekeurig gekozen politici of partij-accounts te volgen. Vervolgens brengt de plug-in automatisch in kaart hoe vaak bepaalde posts van politici worden getoond en hoe goed ze het doen. Maakt het daarbij bijvoorbeeld uit hoe de politicus eruitziet? En wat prefereren de algoritmes van Instagram: afbeeldingen of tekst?

Had ik de laatste tijd nog over abonnementen gehad?

7 ontwikkelingen op het gebied van abonneestrategieën in dit coronajaar

7 ontwikkelingen op het gebied van abonneestrategieën in dit coronajaar

Een aardig overzicht van wat we dit jaar zagen gebeuren op het gebied van abonneestrategieën, onder invloed van de coronacrisis. Van de onzekerheid van de advertentiemarkt tot het omarmen van een 'audience first'-strategie.

De resultaten van het GNI Subscriptions Lab 2020

De resultaten van het GNI Subscriptions Lab 2020

Het Google News Initiative werkte in Europa samen met de International News Media Association (INMA) en FT Strategies aan het GNI Subscription Lab. Gedurende negen maanden werden uitgevers geholpen om meer omzet uit betalende lezers te halen. Op basis van de resultaten is een rapport geschreven dat je hier kunt downloaden zonder je gegevens achter te laten. Er staan onder meer zes factoren in die belangrijk zijn voor een succesvolle abonneestrategie:

  1. Bepaal een ambitieus en duidelijk doel.
  2. Meet de waarde voor je lezers.
  3. Krijg de organisatie op één lijn.
  4. Segmenteer je lezers.
  5. Ontwikkel een experimentele mindset.
  6. Versterk de organisatie met data.

Het rapport staat ook veel concrete casestudies van deelnemende uitgevers.

De Daily Maverick uit Zuid-Afrika startte een papieren krant tijdens de coronacrisis

De Daily Maverick uit Zuid-Afrika startte een papieren krant tijdens de coronacrisis

De Daily Maverick begon als een online nieuwsmedium op het gebied van onderzoeksjournalistiek in Zuid-Afrika, maar heeft de stap naar papier gemaakt met een wekelijkse papieren krant.

Our venture into digital-only publishing came at a crazy time. Focusing on politics, in the era of Google and Facebook in a country whose major organs of the state had been captured by nefarious influences seeking to loot national and provincial budgets, wasn’t an environment conducive to innovation. But we always had the suspicion that our brand of long-form analysis and investigations would do well in printed form. Over the years, we reached out to existing print publishers with offers of collaboration that never went anywhere. In the end, we decided to take control of our print ambitions ourselves. After the launch of our successful membership program, aided by philanthropic support, we were able to double the size of our newsroom in 24 months. Now we felt it was time to try to move ahead with a print product.

En dit wil ik ook nog met je delen