Waarom het zo belangrijk is om je publiek te betrekken bij wat je doet
Goedemiddag,
Na een paar drukke maanden, waarin ik 7 dagen per week bezig was, probeer ik dit weekend even rustig aan te doen en ben ik een paar dagen naar Krakau. Ik kon het alleen niet over mijn hart verkrijgen om geen nieuwsbrief te schrijven, dus zit ik nu uiteindelijk alweer twee uur in een koffietentje om deze nieuwsbrief samen te stellen.
Met aandacht voor:
- Disney+ (uiteraard!)
- Strategieën om mensen te laten betalen voor je content
- Waarom het zo belangrijk is om je publiek te betrekken bij wat je doet
Ik ga weer snel naar buiten.
Fijne zondag nog,
Elger
Disney+: de details
Disney's streaming service gaat 7 dollar per maand kosten
Dat Disney nog dit jaar zijn eigen streamingdienst zou lanceren wisten we al en dat de prijs lager zal liggen dan die van Netflix ook, net als een groot deel van het aanbod. Afgelopen week volgde de officiële aankondiging, waardoor we nu weten dat Disney in de VS slechts 7 dollar per maand zal vragen voor de dienst, bijna de helft van de prijs van een Netflix-abonnement. In november gaat Disney+ daar van start; pas later volgt de EU. Eerder ging het gerucht dat Nederland mogelijk een testland zou zijn voor Disney+, maar dat heeft Disney (nog) niet bevestigd.
Het aanbod van de dienst zal bestaan uit bekende Disney, Pixar, Marvel en Star Wars-films. Aangevuld met series (en films) die speciaal voor de dienst worden gemaakt. Zo komen er meerdere Marvel-series, een serie binnen het Star Wars-universum en gaan ook de animatiestudio's aan de slag met series speciaal voor de dienst. Tot slot wordt ook content van National Geographic toegevoegd en zijn alle seizoenen van The Simpsons exclusief te zien op Disney+.
Disney+ draait maar om één ding: de strijd tegen Netflix
Disney heeft in het verleden veel geld verdiend aan het verkopen van licenties aan Netflix; nu geeft het bedrijf ontzettend veel geld uit om de strijd aan te gaan met Netflix. Belangrijk is daarbij echter dat het niet ten koste gaat van Disney's andere activiteiten:
While Disney is making a big strategy shift here, it is not blowing itself up. Disney’s core businesses — theme parks, movies, merchandise, and cable TV — are all staying intact, and the company expects it will stay as such for a long time. Notably, while the company is selling ESPN+ directly to hardcore sports fans, it is keeping its main sports product safely behind the pay TV wall: For now, at least, the only way to get ESPN is to subscribe to a bundle that includes dozens of other pay TV networks, too.
Voor Disney kan het op lange termijn erg interessant zijn om fans nog verder aan zich te binden met een maandelijks abonnement. Het kan mensen hierdoor verleiden om naar de bioscoop te gaan, een pretpark te bezoeken of merchandise te kopen. Tegelijkertijd verdient het bedrijf straks sowieso al iedere maand aan zijn fans, ook als ze verder niets geen geld uitgeven.
De volgende stap in de streamingoorlog: gratis diensten
De lijst met streamingdiensten blijft, zeker in de VS, maar groeien - ook in Nederland krijgen we er met Apple+ en Disney+ een aantal belangrijke spelers bij. Ondertussen zie je dat zich er een andere markt in opkomst is: die van gratis streamingdiensten die geld verdienen met advertenties. Als je je bedenkt dat tot de opkomst van streamingdiensten ontzettend lastig was om mensen te laten betalen voor content op internet en dat nu eindelijk gelukt is, een beetje vreemd. Tegelijkertijd komen we op een punt dat mensen niet nog meer abonnementen gaan afsluiten.
Ondertussen heeft Netflix in de VS nog 2,7 miljoen abonnees die DVD's per post ontvangen
Netflix begon ooit als bedrijf dat DVD's verhuurt door ze per post te versturen naar zijn klanten. In de VS is die dienst nog steeds beschikbaar en wordt hij zowaar nog door miljoenen mensen gebruikt.
Strategieën om mensen te laten betalen voor je content
Hoe de Zweedse uitgevers abonnees werft via zijn nieuwsbrieven
Dat nieuwsbrieven de perfecte manier zijn om publiek aan je binden en vervolgens om te zetten in betalende abonnees, hebben al verschillende uitgevers laten zien. Desondanks is elk nieuw voorbeeld, een nieuwe inspiratiebron in mijn ogen.
Section newsletters such as “Economics” or “Digital” work best to convert people and have an audience size of 25,000 and 15,0000, respectively. During that eight-month time frame, the top newsletters had a subscriber conversion rate of less than 10%. Lifestyle newsletters have the lowest conversion rates, according to the publisher. It also found that there is a positive correlation between the number of newsletters users subscribe to and their engagement score, which is measured using criteria like recency, frequency and volume of articles read per visit to calculate a propensity to subscribe.
All Def Media zet YouTube-kijkers om in betalende gebruikers
Een hele andere aanpak is die van All Def Media. Zij maakten een zeer succesvolle serie op YouTube, lieten mensen een petitie tekenen voor de komst van een nieuw seizoen en plaatste deze vervolgens op zijn eigen site achter een betaalmuur. 25.000 mensen betaalden uiteindelijk 4 dollar voor de toegang een nieuw seizoen. Dat is slechts een heel klein deel (0,6 procent) van hun YouTube-publiek, maar het stemt wel hoopvol.
Waarom het zo belangrijk is om je publiek te betrekken bij wat je doet
Door het publiek gesteunde journalistiek zorgt voor meer vertrouwen én meer inkomsten
What we have learned is when you prioritise the relationship with the reader, value follows you everywhere.
Dat lijkt me duidelijk dan.
Juist bij lokale journalistiek is samenwerking met het publiek essentieel
Je publiek betrekken bij je journalistieke werk is iets waar het al jaren over gaat, maar je ziet dat het relatief langzaam wordt opgepakt. Zeker bij lokale journalistiek biedt het heel veel kansen, bewijzen deze internationale voorbeelden.
The Wall Street Journal verandert 'reacties' in 'gesprekken'
The Wall Street Journal voert, na uitgebreid onderzoek, flink wat verandering door als het gaat om hoe het omgaat met reacties onder artikelen. Dit zijn de belangrijkste veranderingen:
Audience posts will be more prominently featured in our stories that are open for audience conversation.
Select articles will be open for audience posts, and we will feature clear boxes on every article page showing where audience conversation can be found.
Conversations will begin with question prompts from our reporters, who will occasionally engage directly.
Participation in these conversations will be an exclusive benefit for Wall Street Journal members.
We’ve relabeled “comments” as “conversations” to help create an environment where everyone is welcome and encouraged to share their thoughts.
Binnen de redactie heeft de krant een speciaal team opgericht dat verantwoordelijk wordt voor de 'conversations'.
En dit wil ik ook nog met je delen
- Het datajournalistieke platform Pointer van de KRO-NCRV is officieel van start gegaan.
- Libelle is op haar site gestart met een betaalmuur.
- Trouw krijgt net als een De Volkskrant een digitale krant.
- Verschillende Nederlandse nieuwsmedia zijn gestopt met hun chatbot. Het was leuk zolang het duurde...
- Het gebruik van Facebook onder volwassen Amerikanen is het afgelopen jaar niet afgenomen.
- Tegelijkertijd vindt een meerderheid dat social media zorgt voor verdeeldheid in de maatschappij.
- De Britse overheid wil dat platformbedrijven verantwoordelijk worden voor de verspreiding van zaken als propaganda van terroristische organisaties en kinderporno. Doen ze niet genoeg, dan kunnen ze een boete krijgen of geblokkeerd worden.
- Facebook gaat zijn NewsFeed weer eens aanpassen in de strijd tegen desinformatie. Daarnaast worden groepen waarin desinformatie wordt verspreid gestraft.
- De Amerikaanse sportsite The Athletic zet vol in op podcasts achter een paywall met meer dan 20 verschillende shows.
- Google start met Google Currents: een interne communicatie-tool voor bedrijven die verdacht veel lijkt op Google+.