6 min read

Liveblogs lossen een probleem op, maar creëeren ook een probleem

Goedemiddag,

De aanslag op Peter R. de Vries, de bizar snelle stijging van het aantal coronabesmetting en meerdere sportevenementen. Stuk voor stuk waren ze afgelopen week de perfecte aanleiding voor redacties om een liveblog te beginnen. Het is dan ook een goede manier voor de journalistiek om een verhaal dat continu in ontwikkeling is te volgen en ook nog eens allerlei kleinere feitjes/reacties een plek te geven.

Voor het publiek dat niets wil missen van een grote nieuwsgebeurtenis is een liveblog ook ideaal. Je kunt hem open laten staan in je browser en ziet wanneer er een update is of je kunt met grote regelmaat de app openen en even door de chronologische updates scrollen.

Het probleem is echter wel dat liveblogs uitgaan van een publiek met de behoefte (en tijd) om niks te missen. Als je na een drukke werkdag of een avond weg even snel op de hoogte wil zijn van wat er gebeurd is, is een liveblog verre van ideaal. Natuurlijk kun je er alles in terugvinden, maar de boodschap van een liveblog is op zo'n moment wel: 'hier is alles wat er gebeurt is, succes met scrollen'. Het verschil tussen belangrijk en minder belangrijk nieuws, de grote lijnen of duiding, komen niet goed naar voren. Een liveblog is gemaakt om ontwikkelingen live te volgen, het is geen handig overzicht om achteraf te consumeren.

En dat is het probleem dat ik al jaren heb met liveblogs. Het kost redacties veel mankracht om bij te houden, waardoor er soms te weinig tijd over blijft voor een instap-/overzichtsverhaal. Een paar highlights bovenaan een liveblog lossen dat een beetje op, maar zijn nog steeds niet zo handig als gewoon een goed samenvattend, duidend artikel. Die zie je gelukkig de laatste jaren steeds meer verschijnen, maar nog steeds gaat de energie en aandacht in mijn ogen nog iets te veel naar liveblogs.

Als ik mijn lichte aversie tegen liveblogs deel op redacties, dan is de reactie steevast: "Maar liveblogs scoren goed, mensen willen een liveblog." Daar heb ik niets tegenin te brengen, behalve dat het te vaak ten koste gaat van de bedienen van de rest van je publiek. Het publiek dat je even aan de hand moet nemen en bij moet praten in plaats van moet afserveren met een omgekeerde chronologische stroom aan updates. Sterkte ermee, lezer.

In deze nieuwsbrief wil ik het verder met je hebben over:

  • Bloomberg geeft individuele journalisten een nieuwsbrief.
  • Onderzoek bevestigt: YouTube's algoritme promoot haatdragende content en desinformatie.
  • Roblox gaat samenwerken met Sony Music, maar wat is Roblox nu weer?

Fijne zondag nog,

Elger

Nieuwsbrieven

Afbeelding: Ghost
Het Parool schreef over de opleving van nieuwsbrieven

Het Parool schreef over de opleving van nieuwsbrieven

Als lezer van mijn nieuwsbrief zul je niet heel veel nieuws terugvinden in dit artikel, maar het geeft wel een mooi beeld van de ontwikkeling van nieuwsbrieven en hoe we er in Nederland voor staan. Roelf Jan Duin interviewde mij en enkele andere nieuwsbriefschrijvers voor dit stuk.

Niet elke nieuwsbrief is hetzelfde, je kunt ze indelen in verschillende soorten

Als ik het met mensen in de mediawereld heb over nieuwsbrieven, dan merk ik dat er wel eens wat onduidelijkheid ontstaat omdat we een verschillend beeld hebben van wat een nieuwsbrief is. In principe is alles wat je op regelmatige basis naar een lijst mailadressen stuurt een nieuwsbrief, maar het format kan nogal verschillen. De nieuwsbrieven die nu succesvol zijn, lijken in geen manier op de geautomatiseerde overzichten van wat een nieuwssite die dag heeft gepubliceerd. Dit artikel geeft een aardig beeld van zes soorten nieuwsbrieven:

  1. Verslaggeving
  2. Analyse
  3. Curatie
  4. Artistiek/creatief
  5. Praktisch (educatief)
  6. Hybride

Mijn eigen nieuwsbrief valt overigens in de categorie hybride, aangezien ik probeer curatie en analyse te combineren.

Bloomberg geeft individuele journalisten een nieuwsbrief

Bloomberg geeft individuele journalisten een nieuwsbrief

Steeds meer uitgevers zien het succes van individuele auteurs die een nieuwsbrief over een specifiek onderwerp beginnen en dus starten ze zelf ook dit soort nieuwsbrieven vanuit hun journalisten. En dan bedoel ik voor de duidelijkheid niet een thematische nieuwsbrief met een anonieme auteur, maar dus echt een nieuwsbrief die op wordt gehang aan de auteur. Uiteraard moeten de journalisten in kwestie daar wel zin in hebben en moet je ze als redactie ook de tijd geven om de nieuwsbrief te schrijven. Bloomberg kondigde een paar weken geleden aan hier mee te gaan starten. Mark Gurman start met een nieuwsbrief over Apple en Jason Schreier over gaming.

YouTube

Onderzoek bevestigt: YouTube's algoritme promoot haatdragende content en desinformatie

Onderzoek bevestigt: YouTube's algoritme promoot haatdragende content en desinformatie

De Mozilla Foundation deed onderzoek onder een grote groep gebruikers (37.000 in 91 landen) naar wat het aanbevelingsalgoritme mensen voorschotelt. De conclusie is (helaas) niet heel verrassend...

The foundation — a nonprofit that advocates on privacy issues — found 71 percent of all videos that volunteers reported as disturbing were recommended by the video-sharing platform's algorithm. They included conspiracies about 9/11 and the coronavirus pandemic, as well as the promotion of white supremacy.
Researchers also found that people in non-English speaking countries were more likely to encounter videos they considered disturbing, indicating that YouTube's efforts to better police its platforms have been uneven.
YouTube geeft videomakers mogelijkheid om eigen regels in te voeren voor reacties

YouTube geeft videomakers mogelijkheid om eigen regels in te voeren voor reacties

YouTube is bezig met een test waarbij videomakers zelf regels kunnen invoeren voor de reacties onder hun video's. De regels worden getoond aan gebruikers voordat ze een reactie plaatsen en ze moeten hiermee akkoord gaan. De hoop is natuurlijk dat zo'n melding vooraf er voor zorgt dat mensen de regels niet overtreden. Hoe ze vervolgens worden gehandhaaft is niet duidelijk, maar ik gok dat de moderatie aan de makers zelf is.

Roblox

Roblox gaat samenwerken met Sony Music zodat artiesten geld kunnen verdienen met het spel

Roblox gaat samenwerken met Sony Music zodat artiesten geld kunnen verdienen met het spel

Gameplatform Roblox gaat samenwerken met Sony Music, zodat muziek kan worden gebruikt in de Roblox-wereld en artiesten (en Sony Music) hier geld mee kunnen verdienen. Ook online evenementen zoals virtuele concerten worden hierdoor mogelijk.

Net als bij Minecraft en Fortnite is dit weer een voorbeeld van hoe gameplatforms steeds meer een digitale wereld worden waarin plek is voor allerlei soorten entertainment en virtuele evenementen. Het past in een ontwikkeling die in mijn ogen nog te weinig aandacht krijgt, terwijl het een steeds belangrijke manier wordt om jongeren te bereiken.

Wat is Roblox nu weer?

Wat is Roblox nu weer?

De kans is groot dat dit je reactie is op bovenstaand nieuwtje. Gelukkig is er altijd een uitlegartikel te vinden dat deze vraag beantwoordt.

attend concertsStranger Things’ Starcourt Mall re-created in RobloxRobloxbuilt inside Roblox itself

Tot slot nog dit