8 min read

Is er nog toekomst voor Twitter na de overname door Elon Musk?

Goedenavond,

Ik ben weer terug van een fantastische reis naar de Canarische Eilanden. Samen met bijna veertig luisteraars van Trust Nobody, de podcast die ik samen met Mark Versteden en Nelleke Poorthuis over (Wie is) de Mol maak, bezochten we Lanzarote en Gran Canaria. We bezochten de locaties uit het afgelopen seizoen van De (Belgische) Mol en deden diverse activiteiten die de kandidaten deden in hun opdrachten. Een fantastisch avontuur en inmiddels zijn we alweer bezig met het maken van plannen voor onze derde podcastreis.

Daar wil ik het echter niet over hebben in deze nieuwsbrief, want ik heb genoeg andere dingen te bespreken:

  • Is er nog toekomst voor Twitter na de overname door Elon Musk?
  • De Universiteit van Nederland maakt podcasts en video's tegelijk.
  • Het wordt drukker en drukker op de streamingmarkt.

Is er nog toekomst voor Twitter?

"a blue bird on fire digital art" (gegeneerd door DALL·E 2)

Het was een vrij slechte timing van Elon Musk om precies toen ik op de Canarische Eilanden zat de overname van Twitter af te ronden. In anderhalve week tijd is er bij het bedrijf meer gebeurt dan bij de meeste bedrijven in een jaar. En ik weet eerlijk gezegd ook bijna niet waar ik moet beginnen.

Elon Musk heeft een groot deel van het personeel (en de top) ontslagen. Om vervolgens te smeken of een deel weer terug wil komen, omdat er nu te weinig mensen zijn om al het werk te doen.

Elon Musk wil van het huidige verificatievinkje een soort premiumvinkje maken, waarbij je voor 8 dollar per maand extra mogelijkheden en meer zichtbaarheid krijgt op Twitter. Reclamevrije nieuwsartikelen zijn echter niet langer een onderdeel van een betaald abonnement op Twitter, dat waren ze wel in de VS.

Elon Musk wil videodienst Vine nieuw leven in blazen. Tegelijkertijd trekt hij volgens geruchten binnen twee maanden de stekker uit nieuwsbriefdienst Revue, waarmee ik deze nieuwsbrief verstuur (lichte paniek hierzo...).

Verder wil Elon Musk alle permanente bans van gebruikers, inclusief Donald Trump, ongedaan maken, maar lijkt hij uiteindelijk toch wel een voorstander van moderatie op Twitter. Waarschijnlijk omdat adverteerders massaal weglopen. Zij zijn overigens niet de enige, want het sociale netwerk verliest ook in een rap tempo gebruikers.

Hoe Twitter er over een paar maanden uitziet onder het bewind van Elon Musk, is onduidelijk. Of het de vrijplaats voor meningen die hij voor ogen had wordt, is nog maar de vraag. Zeker omdat Twitter het uiteindelijk voor een groot deel moet hebben van invloedrijke gebruikers als politici, journalisten, topmensen uit het bedrijfsleven etc. Als Twitter die verliest, kun je je afvragen wat er over blijft van het platform en of er genoeg geld te verdienen is aan de mensen die achterblijven.

Een essentiële vervolgvraag daarbij is: waar gaan weglopende gebruikers heen? Afgelopen week zie je Mastadon veel voorbij komen. Dit is een open-source-alternatief voor Twitter. Iedereen kan hierop zijn eigen servers maken en daarmee een soort eigen communities-creëeren. Zelfs nieuwsorganisaties zouden dit kunnen doen (met dank aan Maarten voor de tip). Tegelijkertijd is Mastadon, mede door de losse servers, voor veel mensen ingewikkeld. Hoe hard de Mastadon-aanhangers ook roepen dat het niet zo ingewikkeld is, mist de dienst de gebruikersvriendelijkheid die een mainstream sociaal netwerk nodig heeft, waardoor ik niet geloof dat het daadwerkelijk de rol van Twitter kan overnemen.

Het gebrek aan een echt volwaardig alternatief, zou nog wel eens de redding van Twitter kunnen zijn. Ik gok dat veel gebruikers die al sinds jaar en dag op Twitter zitten er rond zullen blijven hangen. Ik verwacht niet dat het een leukere plek op het internet wordt, maar het verval van Twitter is al meer dan vijf jaar aan de gang en wordt misschien wat versneld. Maar ook in een vervallen kroeg kan het met de juiste mensen om je heen van tijd tot tijd nog best gezellig zijn.

Twee artikelen die je echt nog even moet lezen over Twitter:

De Universiteit van Nederland maakt podcasts en video's tegelijk

De Universiteit van Nederland, bekend van de korte online colleges van Nederlandse wetenschappers, heeft een interessant nieuw format ontwikkeld. Het is een combinatie van een podcast en een video. Nu is een videopodcast op zich niets nieuws, YouTube staat er vol mee, maar het gaat hier niet om pratende mensen aan een tafel. De videoversie lijkt op een prachtig gedraaide en gemonteerde video die is verrijkt met animaties, je hebt helemaal niet door dat het een podcast is. Totdat je naar de audioversie luistert (of je ogen dichtdoet), dan luister je naar een korte podcast, zonder dat je doorhebt dat er beeld bij hoort.

Hoofdredacteur Merijn Doggen vertelde me over dit nieuwe concept:

Onze podcasts doen het hartstikke goed. We hebben al jaren één van de best beluisterde podcasts van Nederland. Die podcast maakten we op basis van onze succesvolle college-video's. De podcast werd per ongeluk zo groot dat we daar meer in zijn gaan investeren. Bovendien spelen we met deze nieuwe videopodcast-serie in op de trend dat de scheiding tussen audio en video steeds meer verdwijnt. Spotify biedt binnenkort een videopodcastfunctie en op YouTube zijn podcasts het snelst groeiende genre.
Tot nu toe hebben we kijkers en luisteraars als twee verschillende groepen gezien, maar we zien dat de scheiding tussen audio en video steeds meer verdwijnt. Je merkt het misschien in je eigen mediabehoefte ook. Soms ben je onderweg en luister je een podcast, of je kijkt thuis op de bank naar een video. De behoefte om antwoord te krijgen spraakmakende vragen blijft, de manier waarop je antwoord krijgt hangt af van het moment

De eerste aflevering is gisteren online verschenen en ik was benieuwd hoe de Universiteit van Nederland te werk gaat. Maak je eerst een video? Eerst de audio? Hoe zorg je dat die twee gecombineerd zijn, maar ook twee volledige producten zijn? Merijn Doggen mailde hierover:

De inhoud is altijd leidend bij ons. We beginnen met een prikkelende vraag die we graag willen laten beantwoorden door een wetenschapper. Vervolgens kijken we of het onderwerp geschikt is voor audio en video. Zo ja, dan gaan we aan de slag. De opnames worden gemaakt met een cameraploeg, waarbij we tijdens de opnames rekening houden met audio. We nemen extra setnoise op en soundbites. Bij de montage leggen we het verhaal eerst helemaal in audio. Dus quotes, voice-overs en geluidseffecten. Zodra dat is gedaan mixen we alles af. Terwijl dat gebeurt worden de beelden gemonteerd en de animaties gemaakt en toegevoegd. Als de audio-mix af is, leggen we die onder de video, dat is 1-op-1, dus letterlijk 3 seconden werk.

Al met al is het een flinke productie om zo'n video te maken. Een redacteur bereidt een productie voor en leidt het maakproces. Hij krijgt hulp van een podcastspecialist voor de audiokant van het verhaal en een animator voor de video. Alles bij elkaar zit er zo'n anderhalve week werk in.

De belangrijkste lessen die de Universiteit van Nederland tot nu toe heeft geleerd?

We hebben geleerd dat als je vanuit video denkt, je niet altijd een goede podcast krijgt. Wanneer je podcast-first denkt, maar je video wel vanaf het begin meeneemt in het redactieproces, je als output én een mooie podcast krijgt, en een interessante video met perfecte audio.
En praktisch: We hebben heel lang geworsteld met de workflow en welke programma's je gebruikt. Je wil niet continu wisselen tussen Audition en Premiere bijvoorbeeld. We kwamen er achter dat je ook heel goed audio kan monteren in een videomontage-programma, dus dat scheelde een hoop rompslomp. Alleen het afmixen gebeurt in Audition.

Het wordt drukker en drukker op de streamingmarkt

Nederland heeft er sinds twee weken een nieuwe streamingdienst bij: SkyShowtime. De dienst kost €6,99 euro per maand en als je voor 7 december een abonnement afsluit krijg je voor altijd 50 procent korting op de abonnementsprijs. Een slimme truc, die HBO Max eerder toepaste, maar die dienst verdwijnt binnenkort weer, waardoor gebruikers niet erg lang van deze levenslange korting hebben kunnen profiteren.

Wat in de VS al langer het geval was, is inmiddels ook in Nederland zo: er zijn meer streamingdiensten dan je tijd hebt om te kijken en het is moeilijk om nog te begrijpen wat je waar kunt kijken. Dat nog los van de abonnementskosten die je maandelijks kwijt bent. Alle diensten worstelen met hun verdienmodel. Zo is Netflix op het punt gekomen dat er eigenlijk niet echt veel groei meer zit in het aantal mensen dat Netflix kijkt en dus wil het bedrijf meer gaan verdienen aan zijn abonnees. Het verhoogde al heel vaak de abonnementsprijs, maar nu gaat Netflix het delen van accounts buiten gezinnen actief bestrijden en komt er een abonnement met advertenties.

Ook andere streamingdiensten zijn een goedkoper abonnement dat is voorzien van advertenties als manier om meer abonnees aan zich te binden en toch genoeg te verdienen. Videoland heeft dit bijvoorbeeld al en Disney+ werkt eraan. Die laatste heeft nog een slimme manier gevonden om mensen vast te houden in de extreem competitieve markt: privileges voor abonnees. Disney geeft Disney+-abonnees in de VS namelijk voorrang bij de verkoop van nieuwe Star Wars en Marvel merchandise. Eerder begon het bedrijf al met het uitdelen van proefabonnementen aan pretparkbezoekers en zo wordt Disney+ langzaamaan een abonnement dat een centrale rol speelt in het Disney-universum. Iets wat de concurrentie minder makkelijk kan doen.

Ondertusssen verhoogt Apple verhoogt de prijs van Apple TV+ met 2 euro naar €6,99 per maand. En als ik eerlijk ben is dat wel terecht: de dienst heeft een soort underdog-positie in de markt met een redelijk klein aanbod, maar dat aanbod groeit wel gestaag en bestaat uit films en series van hoge kwaliteit. De afgelopen jaren wonnen Apple TV+-producties meer prijzen (Oscars en Emmy's) dan welke streamingdienst dan ook. Apple wil graag meer geld verdienen met diensten, maar is niet afhankelijk van de inkomsten uit TV+, wat het bedrijf een veel betere positie geeft dan alle andere streamingdiensten.

Dit wil ik ook nog met je delen

Fijne week,

Elger