9 min read

Ik heb een klein feestje te vieren

Goedenavond,

Op 14 juni 2015, exact vijf jaar geleden, verstuurde ik de eerste editie van deze nieuwsbrief. Destijds werkte ik nog bij de NOS en had ik niet kunnen voorspellen dat ik vijf jaar later ondernemer zou zijn en nog steeds elke zondag een nieuwsbrief zou schrijven.

Qua format is er met de jaren wel wat veranderd en in mijn ogen heb ik ook een stuk meer vakmatige kennis dan ik toen had, maar in de basis is alles eigenlijk hetzelfde gebleven: op zondag deel ik de in mijn ogen meest-interessante artikelen over innovatie in de journalistiek en media met je.

Mocht je de eerste editie terug wil lezen, dan kun je die hier vinden. Daarnaast deel ik graag dit interview met je, dat Frank Meeuwsen met me hield, naar aanleiding van deze mijlpaal.

Ik heb besloten om het vijfjarig bestaan van deze nieuwsbrief te vieren met een doodnormale editie. Ik wil het met je hebben over:

  • Het verdwijnen van Gone with the Wind en Little Britain van streamingdiensten.
  • Steeds meer uitgevers spelen met tijd als factor binnen hun betaalmuur.
  • De podcastmarkt in Europa zal waarschijnlijk meer gaan draaien om betaalde abonnementen dan die in de VS.

Voor we beginnen nog een klein dingetje: dinsdag komt het Digital News Report van het Reuters Institute uit. Ik zal daar die dag aandacht aan besteden in een extra nieuwsbrief voor betalende abonnees. Daarnaast modereer ik een dinsdag een online paneldiscussie naar aanleiding van de publicatie van (de Nederlandse versie) van het rapport. Je kunt je hier gratis aanmelden.

Fijne week alvast,

Elger

Hier wil ik deze week graag mee beginnen

Never-ending Niches

Never-ending Niches

Ben Thompson van Stratechery schrijft regelmatig steengoede analyses van de strategische en businesskant van media en technologie. Dit stuk over hoe het internet de nieuwseconomie heeft veranderd en waardoor succes op internet uiteindelijk neerkomt op zo hoog mogelijke kwaliteit bieden binnen je niche.

What is important to note, though, is that while quality is relatively binary, the number of ways to be focused — that is, the number of niches in the world — are effectively infinite; success, in other words, is about delivering superior quality in your niche — the former is defined by the latter.

Aan het einde van een uitgebreide uitleg, legt Thompson een link met wat er op dit moment gebeurt in de wereld. Ik kan het hier proberen samen te vatten, maar je moet het in mijn ogen gewoon zelf lezen.

Streamingdiensten verwijderen rascistische content

HBO Max verwijderd Gone with the Wind tijdelijk

HBO Max verwijderd Gone with the Wind tijdelijk

Verschillende mediabedrijven verwijderden afgelopen weken films en series, omdat ze in het huidige tijdsbeeld niet meer zouden kunnen, vanwege zaken als rascistsche humor of het beeld dat wordt geschetst van slavernij. Zo verwijderde HBO Max in de VS de film 'Gone with the Wind', na een opiniestuk van de bekende scenarioschrijver Ridley Scott.

Ridley acknowledged that “movies are often snapshots of moments in history” and that “even the most well-intentioned films can fall short in how they represent marginalized communities.” However, he suggested that “Gone with the Wind” is “its own unique problem … It is a film that, when it is not ignoring the horrors of slavery, pauses only to perpetuate some of the most painful stereotypes of people of color.”

De bedoeling is wel dat de film weer terugkomt, maar dan voorzien van de juiste context en duiding wordt aanboden.

BBC en Netflix verwijderen Little Britain

BBC en Netflix verwijderen Little Britain

Eerder in de week verwijderde de BBC en Netflix Little Britain al, vanwege de blackface-sketches die er in voorkomen.

Er is uiteraard veel discussie over hoe om te gaan met dit soort oude content, juist als het goed om humor. Die discussie is een stuk lastiger dan de vraag: zou je zoiets nu nog kunnen/willen maken? Immers: als je vindt dat iets niet kan, maar in het verleden is het wel gedaan moet je het dan verwijderen? De BBC en Netflix vinden in ieder geval in dit geval van wel.

Zelf vind ik het een ongelofelijk lastige discussie en er is denk ik ook niet één oplossing voor alle series en films die nu onder vuur komen te liggen. Per geval zal er moeten gekeken worden wat een wenselijke situatie is. Uiteindelijk is, naast verwijderen, het voorzien van de series of films in kwestie van de juiste context één van de mogelijke oplossingen.

NPO Start plaatst een waarschuwing bij Little Britain

In Nederland is Little Britain te zien op NPO Start, nadat de VPRO de rechten kocht. De publieke omroep heeft er voor gekozen om de serie niet te verwijderen, maar heeft wel een melding toegevoegd:

"Little Britain is gemaakt in 2003 als product van zijn tijd. De serie bevat satirische sketches die drijven op vooroordelen en stereotyperingen met betrekking tot ras en seksuele geaardheid op een manier die mogelijk niet meer past in de wereld van vandaag."

Abonnementen en betaalmuren

Steeds meer uitgevers spelen met tijd als factor binnen hun betaalmuur

Steeds meer uitgevers spelen met tijd als factor binnen hun betaalmuur

Bij steeds meer Nederlandse kranten loop je tegen de betaalmuur aan als je een artikel uit het archief wilt lezen, ook als ze je gratis toegang geven tot enkele artikelen per maand. Internationaal gaan sommige uitgevers nog verder dan de Nederlandse en zijn artikelen enkel in de eerste uren na publicatie vrij toegankelijk alvorens de toegang beperkt wordt tot enkel de abonnees. Een strategie die ook wel de timewall wordt genoemd.

As content is free for the first hour after publication, readers are incentivised to frequently visit the website, in order to ensure they do not miss an article. This has helped to gamify the user experience and drive increased frequency, which is key for retention.

Andersom kan echter op: abonnees eerder toegang geven voordat je content voor iedereen toegankelijk maakt.

The Dallas Morning News geeft journalisten persoonlijke promocodes

The Dallas Morning News geeft journalisten persoonlijke promocodes

The Dallas Morning News test of het haar journalisten kan inzetten om nieuwe abonnees binnen te halen. De krant geeft ze een eigen kortingscode die recht geeft op een maand gratis digitale toegang tot de krant. Deze kunnen ze bijvoorbeeld delen op social media.

“What makes this different is that these are the conversations that journalists are already having with people that follow them on social media,” Stockdale said. “What they’re doing there is telling these important stories about why subscriptions matter or what they individually did to get this story. Being able to link the promo code to heartfelt messages of why local journalism is so important right now is like a one-two punch that we thought would be powerful with readers, especially right now when we do see an influx of new readers who are finding this journalism that’s really important to them in this unprecedented time.”

Nu gok ik dat veel journalisten zich zouden verzetten om op deze manier als reclamevehikel te worden gebruikt, maar dat is in mijn ogen een nogal achterhaalde gedachte. Journalisten zijn het gezicht van het merk waar ze voor werken en manifesteren zich, bewust, op social media om hun publiek te bedienen. Een link naar een eigen artikel, wat uiteindelijk ook promotie is, is geen probleem voor ze, waarom zou een kortingscode delen dat dat wel moeten zijn?

Drie lessen die we kunnen leren van de innovatie ideeën van buitenlandse uitgevers

Drie lessen die we kunnen leren van de innovatie ideeën van buitenlandse uitgevers

Tijdens de uitreiking van de 2020 Global Media Award (internationale prijzen voor uitgevers) werden een heleboel innovatie ideeën en concepten met de uitgeefwereld gedeeld. Sommige thema's kwamen meerdere keren terug en resulteerden in drie lessen:

  1. Maak content voor je grootste fans/trouwste publiek.
  2. Luister naar je community.
  3. Maak visueel wat er voor zorgt dat abonnees blijven of juist weggaan.
The Guardian test een registratiemuur

The Guardian test een registratiemuur

The Guardian maakt nog steeds al zijn artikelen gratis beschikbaar en hoopt via donaties (en advertenties) online geld te verdienen. The Guardian loopt daarbij wel tegen een aantal uitdagingen aan: doordat het doek valt voor de advertentiecookie kan het geen gepersonaliseerde advertenties aanbieden. Ook het personaliseren van content (of bijvoorbeeld donatiemeldingen) is een stuk lastiger als mensen niet ingelogd zijn. Nieuwssites met een betaalmuur hebben dat probleem veel minder, omdat alle abonnees een account hebben. De verwachting is de afgelopen twee jaar dan ook dat de loginwall zijn intrede gaat doen bij nieuwssites die gratis toegankelijk zijn, precies zoals The Guardian nu test.

Verdienmodellen voor podcasts

Dag en Nacht Media start platform Vriend van de Show voor podcasts

Dag en Nacht Media start platform Vriend van de Show voor podcasts

Dag en Nacht Media heeft, met hulp van geld uit het Google News Initiative, een platform ontwikkeld waarop podcasts contact kunnen houden met hun luisteraars. Vriend van de Show moet een soort thuisbasis zijn voor de informatie en communicatie rondom/met een podcast. Het platform bevat een donatie-optie waarmee luisteraars maandelijks 2,50 euro kunnen doneren aan hun favoriete podcasts.

Blendle wil een platform voor betaalde podcasts worden

Blendle wil een platform voor betaalde podcasts worden

Volgens analisten en experts is de belangrijkste reden dat Spotify in podcasts is gestapt, dat ze hierbij niet afhankelijk zijn van platenmaatschappijen en de daarbij komende kosten die ze moeten betalen per gestreamd liedje. Door zelf eigenaar te worden van podcasts of exclusiviteitsdeals te sluiten, zijn podcasts op lange termijn misschien wel interessanter dan muziek.

Blendle lijkt een beetje hetzelfde idee te hebben. Het bedrijf heeft de afgelopen jaren verkend wat de successen van audio zijn en ziet daar potentie. Ze zijn nu voor hun product op dit moment volledig afhankelijk van uitgevers, die niet allemaal staan te springen om mee te doen in Blendle. Podcasts aanbieden achter een betaalmuur kan dan ook een interessante uitbreiding of zelfs draai zijn voor Blendle.

De podcastmarkt in Europa zal waarschijnlijk meer gaan draaien om betaalde abonnementen

De podcastmarkt in Europa zal waarschijnlijk meer gaan draaien om betaalde abonnementen

De belangrijkste inkomstenbron voor podcastmakers en -uitgevers in de VS zijn advertenties. Donaties en events spelen daarnaast een belangrijke rol voor zelfstandige makers, maar betaalde toegang via een abonnement is tot nu toe niet echt van de grond gekomen.

Doordat Europa verdeeld is in hele kleine markten is de advertentiemarkt voor podcasts hier een stuk kleiner.

Podcast advertising is so small in Europe because there is little infrastructure for it. There is no European equivalent to iHeartRadio or NPR in the U.S. These two entities publish dozens of podcasts each that collectively dominate the listenership rankings. Both depend chiefly on ad and sponsorship revenue, and both are leveraging their big existing ad and sponsorship sales organizations to bring that revenue in.

Ondertussen staan er allerlei partijen op die betaalde abonnementen op podcasts mogelijk willen maken. Het Zweedse Acast biedt, naast dat ze advertenties verkopen, een platform hiervoor genaamd Acast Access. Blendle wil hier dus een rol in gaan spelen. En in dit artikel gaat het over het Deense Podimo dat flinke investeringen heeft opgehaald om internationaal te groeien.

En dit wil ik ook nog met je delen