7 min read

Heeft bingewatchen zijn langste tijd gehad?

Goedenavond,

Net als vorige week weer een nieuwsbrief op maandag met in deze editie:

  • Google News keert na acht jaar terug in Spanje.
  • The Los Angeles Times experimenteert om jongeren te bereiken op een bijzondere manier.
  • Aantal betalende krantenlezers in Nederland met 3,2 procent gestegen.

Maar eerst:

Heeft bingewatchen zijn langste tijd gehad?

Ik ben, zoals veel generatiegenoten, een echte seriekijker. Ik kijk nauwelijks naar de traditionele tv en heb een abonnement op Netflix, Disney+, HBO MAX, Apple TV+, Amazon Prime en Videoland.

Acht jaar geleden was het nog vrij overzichtelijk toen we alleen Netflix hadden. Dat was bij de introductie in Nederland revolutionair: je kon een heleboel films en series on demand kijken en hoefde ze niet meer illegaal te downloaden. Daar kwam bij dat Netflix zijn series in één keer online zette, waardoor je kon bingewatchen. En dat zorgde weer voor een bepaalde hype, online en offline. Fans keken uit naar een nieuw seizoen House of Cards en namen een dag vrij om dat hele seizoen in één keer te kijken.

Met de jaren is steeds duidelijker geworden dat het bingewatchmodel ook nadelen heeft. De hype rondom een serie is relatief kort en mensen die niet meteen kijken omdat ze een leven hebben buiten hun tv moeten moeite doen om spoilers te ontwijken. Daar komt bij dat er online een hele napraatcultuur rondom series in ontstaan met podcasts en YouTube-video's die een aflevering helemaal uitdiepen. Dat werkt alleen niet echt als je de afleveringen er z.s.m. doorheen moet jagen.

Onder meer Disney+ heeft dan ook heel bewust gekozen voor een model waarbij ze wekelijks een nieuwe aflevering publiceren. Nieuwe afleveringen van Marvel en Star Wars-series verschijnen altijd op woensdag en vervolgens hebben fans een week om na te praten en toe te leven naar de volgende aflevering.

Dit ouderwetse model vergroot niet alleen de hype, maar verkleint ook de kans dat mensen een maandje een abonnement nemen op een streamingdienst om een serie te bingen en dan weer opzeggen.

Netflix lijkt inmiddels ook een klein beetje te gaan spelen met hoe ze series releasen. Het vierde seizoen van hitserie Stranger Things is namelijk opgesplitst in twee delen, waarbij de laatste twee afleveringen pas anderhalve maand later verschijnen. De officiële reden is dat het een lang seizoen is, maar het komt Netflix waarschijnlijk ook goed uit dat het bijdraagt aan de hype rondom de serie en dat je met een maandje Netflix niet het hele seizoen kunt kijken. Toevallig vallen beide helften ook nog eens in andere kwartalen, wat gunstig is voor de abonneecijfers die het bedrijf aan beleggers kan presenteren...

Ik ben heel benieuwd hoe de releases van series zich de komende tijd gaan ontwikkelen, maar volgens mij wordt steeds duidelijker dat de spreiding van media en het claimen van dagen zoals de traditionele tv doet, ook voor streaming ideaal is. En dat het bingen een leuke manier was voor Netflix om zich af te zetten tegen de traditionele tv, maar dat dit inmiddels niet meer nodig is.

GfK publiceert compleet waardeloze podcastcijfers

Verschillende media schreven afgelopen week over een snelle stijging van het aantal podcastluisteraars in Nederland. Volgens onderzoeksbureau GfK  steeg het publiek van podcasts van ruim 1 miljoen begin dit jaar naar ruim 1,3 miljoen in mei. Dat klinkt als een bizar snelle groei, maar er is iets heel merkwaardigs aan dit onderzoek.

Het gaat om cijfers van onder meer de Apple- en Google-podcastapps, uitgevers als DPG Media en Talpa Network en nieuwkomer Podimo. Dit aantal komt boven op de podcasts die bijvoorbeeld alleen via muziekstreamers als Spotify worden afgespeeld. Spotify heeft een bereik van zes miljoen mensen, maar deelt geen details over podcastgebruik.

Spotify is het grootste platform voor het beluisteren van podcasts, maar wordt niet meegenomen in dit onderzoek van GfK. Dat is alsof je onderzoek doet naar de consumptie van fastfood, maar McDonald's niet meetelt...

De stijging lijkt makkelijk te verklaren: de start van Podimo in Nederland. Een aantal podcasts die altijd bovenaan staan in de hitlijst op Spotify maakten de overstap naar Podimo en zijn alleen nog via die app te beluisteren. Podcastluisteraars die eerst alleen via Spotify luisteren en nu via zowel Spotify als Podimo luisteren, telden eerst niet mee in het onderzoek en nu wel. En dat zou zomaar eens honderdduizenden luisteraars kunnen gaan...

Nieuwkomer Podimo behaalde in de maand mei al 20 procent van de online podcastbezoeken.

Conclusie: je kunt geen conclusie uit de podcastcijfers van GfK trekken en de koppen die sommige nieuwssites hebben geschreven op basis van dit onderzoek zijn ronduit misleidend.

Fijne week nog,

Elger

Google News

Google News keert terug in Spanje

Acht jaar geleden stopte Google met Google News in Spanje, omdat Google wettelijk verplicht was om te betalen voor het aanbieden van de links nieuwssites met fragmenten uit de tekst. Omdat Spanje de wet heeft ingeruild voor de nieuwe Europese auteursrechtenregels, kon Google afspraken met uitgevers en op die manier Google News laten terugkeren.

Google News heeft een redesign gekregen

Google heeft afgelopen week een nieuw design voor Google News op desktop beschikbaar gemaakt. Onder het overzicht van de belangrijkste onderwerpen krijg je verhalen per categorie en je kunt zelf aanpassen welke categorieën je daar te zien krijgt. Hierdoor kun je Google News iets meer aanpassen aan jouw wensen in plaats van dat het algoritme voor je bepaalt wat je interessant vindt.

Google mag uitgevers in Frankrijk betalen voor artikelen

De Franse mededingingsautoriteit heeft de afspraken tussen Google en uitgevers, waarbij het bedrijf betaalt voor het gebruik van artikelen, goedgekeurd. Hierdoor komt er een einde aan een jarenlange strijd in Frankrijk over het gebruik van fragmenten uit artikelen binnen Google News.

De Autorité de la concurrence accepteert de inspanningen van Google en beëindigt daarmee de lopende juridische procedure tegen het bedrijf. Volgens de toezichthouder betekenen de stappen die Google heeft gezet, dat de zorgen over de negatieve impact op de concurrentie waarschijnlijk zullen verdwijnen. De autoriteit heeft ze geaccepteerd en verplicht gemaakt. Het raamwerk geldt voor een periode van vijf jaar.

Een blokje over TikTok

Dit moet je weten over journalistiek op TikTok

In het Digital News Report, waar ik vorige week over schreef, is de opmars van TikTok duidelijk zichtbaar. Inmiddels gebruikt 13 procent van de Nederlanders de app en dan vooral de groep tussen 18 en 24 jaar (minderjarigen worden niet meegenomen in het onderzoek). Als het specifiek gaat om nieuwsgebruik dan gebruikt 13 procent van de groep 18-24 TikTok voor nieuws, waarmee het binnen die doelgroep een belangrijker kanaal is dan Twitter - en niet onbelangrijk: het is een groeiend kanaal.

Al vaker deelde ik artikelen over wat redacties op TikTok zouden kunnen doen en dit leek me een mooi moment om weer eens zo'n stuk te delen.

The Los Angeles Times experimenteert om jongeren te bereiken op een bijzondere manier

The Los Angeles Times experimenteert om jongeren te bereiken op een bijzondere manier

The Los Angeles Times heeft een team in het leven geroepen dat experimenteert met content op social media om jongeren te bereiken: the 404.

“Their formation is vital for the future of The Times, but their work might come across as a glitch, a hack, a page you landed on by mistake,” an introductory post explained. (Hence the name.) “It will truly stand apart — while still standing for — The Times.”

De posts zijn qua taalgebruik en stijl totaal anders dan wat je van een krant zou verwachten. Qua kanalen ligt de focus op TikTok.

In terms of what the team will actually do and make, Jaime said video — especially on TikTok — would be the first priority. Other areas of concentration will be images (think: memes, illustrations, comics, and graphic art); content for emerging platforms (AR, VR, live streams, and “stuff that doesn’t exist yet”); and collaborations with other creators living in L.A.

TV en streamingdienst hebben een Tiktok-probleem

If you run a media company, you’ve been telling yourself for years that your network or service has stuff people simply can’t find on YouTube or Facebook or Instagram or Reddit. But TikTok eviscerates most of those arguments: It’s a direct competitor for video eyeballs; it’s more compelling than the stuff you’re programming; and, just like a slot machine, it promises viewers that there’s always another dopamine hit just a swipe away.

Groei in abonnementen

Aantal betalende krantenlezers in Nederland met 3,2 procent gestegen

De Nederlandse kranten hadden vorig jaar samen 2.808.143 abonnees. Dat zijn er 3,2 procent meer dan vorig jaar.

Het aantal mensen dat uitsluitend een digitale krant afneemt, is opgelopen tot 344.063 (+24 procent). De toename van lezers van betaalde premium artikelen was nog groter (+45 procent).

The Economist heeft 1,2 miljoen abonnees

Het Britse tijdschrift The Economist is groter dan ik dacht: het had vorig jaar 1,2 miljoen abonnees. Dat is een record. De groei zit, niet geheel verrassend, in digitale abonnees. De meerderheid van de abonnementen is inmiddels print-loos.

Just over half (52%) of subscribers are now digital-only, compared to 44% in 2021 and 35% in 2020, while 66% of new subscribers during the year chose digital offerings. The group said digital subscriptions have better retention, lower costs and help it work towards its goal of reducing carbon emissions by 25% by 2025.

The Washington Post geeft abonnees 50 jaar lang korting

Als je nu een online abonnement neemt op The Washington Post voor 50 dollar per jaar, dan betaal je 2072 nog steeds datzelfde bedrag. De krant belooft nieuwe abonnees dat voor hen het abonnementsgeld 50 jaar lang niet wordt verhoogd. Opzeggen voor die tijd kan gelukkig wel gewoon.

Het aanbod doet me een beetje denken aan HBO Max. Daar kon je in de eerste maand een abonnement afsluiten met 50 procent korting en die korting blijft geldig tot je opzegt. Het is de perfecte manier om te voorkomen dat mensen opzeggen, want de deal die ze nu hebben krijgen ze niet meer terug.

Dit wil ik ook nog met je delen