8 min read

FM blijft onmisbaar voor de radiomarkt

Goedenavond,

Wat een prachtige datum voor alweer editie 356 van mijn nieuwsbrief. Voor ik begin, wil ik even terugkomen op de editie van vorige week. Ik deelde toen een link naar een artikel van Niemanlab over data van betaalmuurleverancier Piano. Ik schreef dat eenderde van de digitale abonnees zijn abonnement binnen 24 uur weer opzegde, maar dat zijn de uitschieters. Er zijn ook sites waar het slechts 1,2 procent is. Over alle Piano-klanten heen bekeken is de mediaan (niet het gemiddelde dus) 8,6 procent. Dank aan Bart Brouwers voor zijn scherpte. Het hele rapport van Piano heeft trouwens nog veel meer interessante cijfers.

In deze nieuwsbrief wil ik het met je hebben over:

  • OpenAI gaat meer mensen toegang geven tot Dall-E 2, maar dat roept wel vragen op over auteursrechten.
  • Facebook vermindert investeringen in nieuws.
  • Netflix verliest bijna miljoen abonnees.

Maar eerst:

FM blijft onmisbaar voor de radiomarkt

Een uitspraak in een bodemprocedure die radiozender KINK heeft aangespannen tegen de staat, gaat grote impact hebben op de Nederlandse radiomarkt. De noodverlenging van de FM-frequenties voor drie jaar, die commerciële radiostations hadden gekregen vanwege corona, is van de baan. Daarom worden de frequenties alsnog geveild, maar wel een jaar later dan eigenlijk de bedoeling was: in september volgend jaar.

In 2002 werden de FM-frequenties voor het eerst geveild, vanwege de schaarste hiervan. Eigenlijk zouden ze in 2011 opnieuw worden geveild, maar onder voorwaarden werden ze tot twee keer toe verlengd. Nu komt er dus een nieuwe veiling.

Waarschijnlijk wordt Talpa Network daarvan de grote verliezer, net op het moment dat het in het fusieproces met RTL zit. Talpa heeft op dit moment vier van negen (!) commerciële FM-kavels in handen (Radio 538, Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica). DPG Media aast op een extra FM-frequentie om naast Qmusic, het radiostation Joe in Nederland groot te maken. En KINK is niet voor niets naar de rechter gestapt. Dat radiostation heeft nog geen FM-kavel, maar wil er wel één hebben.

Al meer dan tien jaar wordt er gesproken over het uitschakelen van FM in Nederland. Deze analoge techniek voor radio-uitzendingen voelt wat achterhaald en is beperkend voor de markt vanwege kleine ruimte aan frequenties die er is op de FM-band. Een combinatie van streaming via apps en DAB+, digitale radio in de ether, wordt gezien als alternatief, maar tot nu toe blijkt dat niet afdoende.

De afgelopen tien jaar moesten radiostations, op voorwaarde van de verlenging van FM-frequenties, van het ministerie van Economische Zaken  gaan uitzenden op DAB+ en de techniek actief gaan promoten. Er zijn ook allerhande afspraken gemaakt met de auto-industrie om DAB+ in te bouwen in moderne auto's. Desondanks luistert nog steeds het overgrote deel van de mensen radio via de FM. Sterker nog: de helft van de Nederlanders weet niet eens wat het is, ondanks de vele reclamecampagnes het afgelopen decennium.

Heel vreemd is dat niet: DAB+ biedt meer zenders en 'digitale geluidskwaliteit' (wat dat ook precies mag zijn), maar eigenlijk is er voor de gemiddelde luisteraar geen reden om over te stappen. Ze kunnen hun favoriete radiozenders nu in prima kwaliteit ontvangen op de radio's die ze al hebben. Alleen liefhebbers van zenders als NPO Radio 5 en KINK, die geen FM-frequentie hebben, hebben een goede reden om een DAB+-radio in de keuken te zetten.

Wat dat betreft kan de FM-veiling volgend jaar zorgen voor een boost in DAB+-adoptie. Als een populaire zender zijn frequentie verliest, zal een deel van de luisteraars misschien zo graag willen blijven luisteren dat hij overstapt op DAB+. Maar heel eerlijk: het ziet er niet naar uit dat de radio in Nederland ergens de komende tien jaar zonder FM kan. De techniek werkt namelijk prima en iedereen heeft wel een FM-radio. De enige manier om mensen te laten overstappen is FM uitschakelen met als gigantische risico dat mensen een stuk minder radio gaan luisteren.

Fijne week alvast,

Elger

DALL-E 2

Foto: Dall-E 2

OpenAI gaat meer mensen toegang geven tot Dall-E 2

Er krijgen meer mensen toegang tot DALL-E 2, het systeem dat met behulp van kunstmatige intelligentie realistische afbeeldingen genereert op basis van een omschrijving. Tot nu toe had slechts een zeer selecte groep op uitnodiging toegang, maar vanaf nu laat OpenAI mensen toe die zichzelf hebben aangemeld voor een wachtlijst.

Met deze voorzichtige openstelling veranderen er twee dingen. Gebruikers mogen maandelijks nog maar 15 opdrachten uitvoeren, daarna moeten ze betalen. 115 credits kosten 15 dollar. Tegelijkertijd krijgen gebruikers voortaan de auteursrechten over de afbeeldingen die ze maken en mogen ze deze ook commercieel gebruiken.

Zelf hoop ik snel toegang te krijgen, zodat ik afbeeldingen voor mijn nieuwsbrief voortaan door DALL-E 2 kan laten maken.

Commercieel gebruik van DALL-E 2 levert vragen op over auteursrecht

DALL-E 2 is getraind met een gigantische set afbeeldingen. Daardoor weet het systeem hoe voorwerpen en composities eruit zien. Op die trainingsafbeeldingen rust auteursrecht, maar als je het systeem een afbeelding laat genereren krijg je als gebruiker het auteursrecht over die creatie. Is dat wel eerlijk? Hebben de makers van afbeeldingen die als trainingsdata zijn gebruikt geen recht op een vergoeding? Het is één van de vele juridische vragen die nog niet echt beantwoord is en die waarschijnlijk ook nog per land verschilt. Een andere vraag is hoe het zit met merkrechten waarop mogelijk inbreuk wordt gemaakt.

“If a Disney princess is recognizable in an image generated by DALL-E 2, we can safely assume that The Walt Disney Co. will likely assert that the DALL-E 2 image is a derivative work and an infringement of its copyrights on the Disney princess likeness,” Hulbert told TechCrunch via email. “A substantial transformation is also a factor considered when determining whether a copy constitutes ‘fair use.’ But, again, to the extent a Disney princess is recognizable in a later work, assume that Disney will assert later work is a copyright infringement.”

Facebook en nieuws

Facebook vermindert investeringen in nieuws

Facebook verschuift zijn focus van nieuws naar makers. Verschillende productonderdelen op het gebied van nieuws, zoals de speciale nieuwstab en de nog niet echt succesvolle nieuwsbriefdienst Bulletin, krijgen een stuk minder geld en aandacht. In plaats daarvan gaat Facebook zich focussen op makers.

Reallocating resources from News and Bulletin is part of a broader shift within the company toward the metaverse and short-form video content creators that can compete with ByteDance Ltd.’s TikTok. Ms. Brown, who as Facebook’s longtime news partnerships chief was the original architect of Facebook’s strategy of paying for news, was recently promoted to a broader role overseeing all media partnerships, including film and sports.

Voor uitgevers die deals hebben waarbij Facebook hen betaalt voor het gebruik van nieuws, gaat het waarschijnlijk flinke gevolgen hebben. In Nederland zijn er, voor zover bekend, nog geen deals gesloten tussen Facebook en uitgevers.

Het is de zoveelste reminder voor uitgevers dat je vooral niet te afhankelijk moet worden van bedrijven als Facebook.

Italiaanse krant keerde Facebook de rug toe

De Italiaanse lokale krant Giornale di Brescia verliet in november 2020 Facebook. Kort gezegd omdat het, in de comments onder hun posts, een shithole was vol bedreigingen en desinformatie. De krant haalde ongeveer 20 procent van haar verkeer uit Facebook. Dat verdween niet helemaal, omdat er natuurlijk nog steeds links naar hun artikelen op het sociale netwerk konden worden gedeeld. Maar het was desondanks een gewaagde beslissing.

Dit jaar keerde de krant terug op het sociale netwerk.

“When they decided to put Facebook ‘on lockdown’, I was working as public editor for another newspaper, and we encountered the same problem. At heart, I knew they had done the right thing,” said Anna Masera, Giornale di Brescia’s newly appointed deputy editor for digital strategy. “Some people ruin social media for everyone, and many of us feel we can’t do anything about it. But it’s not true.”
Giornale di Brescia’s first social media policy is a seven-point list stating that no illegal, defamatory, promotional, or irrelevant comments are allowed under Giornale’s Facebook posts. The policy clearly states that “social media moderators also have work schedules” and that “comments may not be moderated right away because they were posted outside of working hours.”

Zo ziet de nieuwe Facebook-feed eruit

Zoals ik eerder al een keer heb gedeeld, vervangt Facebook de huidige NewsFeed door een nieuwe feed die wordt gevuld met posts op basis van je interesses in plaats van wie je volgt. Dit idee heeft het bedrijf geleend van TikTok, waar het het grote geheim is achter het succes van de app.

Posts van mensen en pagina's die je volgt krijgen een los tabje in de app en worden zelfs chronologisch weergegeven, net als Instagram sinds kort doet.

Netflix

Netflix verliest bijna miljoen abonnees

Netflix heeft in het tweede kwartaal flink wat abonnees verloren. Het is het grootste verlies in Netflix-abonnees in een kwartaal ooit, maar de verwachting was dat de streamingdienst 2 miljoen abonnees zou verliezen. Waarschijnlijk heeft het vierde seizoen van de hitserie Stranger Things de streamingdienst gered en ook voor de komende tijd heeft Netflix een aantal troeven in handen.

Netflix is betting on a more robust slate of content to accelerate growth. The new season of The Crown and the whopping $200 million budgeted action movie The Gray Man, starring Ryan Gosling and Chris Evans, will appear on the platform soon. The company also revealed a new Squid Game reality game show that will feature the biggest cash prize and largest cast in reality TV history.

Het laat wel zien hoe afhankelijk Netflix in deze hypercompetitieve markt afhankelijk is van een paar populaire titels.

Ondertussen voorspelt de CEO van Netflix, Reed Hastings, dat lineaire tv binnen 5 tot 10 jaar verleden tijd is.

Netflix-abonnement met advertenties heeft niet alle series en films

Het goedkopere Netflix-abonnement met advertenties dat Netflix begin volgende jaar introduceert, zal niet alle series en films bevatten die nu op de dienst te zien zijn. Voor een deel van het aanbod laten de licenties niet toe dat ze in het advertentie-abonnement worden opgenomen. Daar moet het bedrijf losse afspraken over maken.

Streamingdiensten moeten 4,5 procent omzet in Nederlandse producties stoppen

Streamingdiensten met een Nederlandse omzet van 30 miljoen of meer moeten, als het aan staatssecretaris Usla ligt, 4,5 procent van die omzet investeren in Nederlandse producties. Eerder waren er plannen voor 6 procent, maar die heeft de industrie blijkbaar naar beneden weten te lobbyen. Of er ook voorwaarden worden gesteld aan wat voor soort producties de diensten maken, is niet bekend.

Dit wil ik ook nog met je delen