9 min read

Een eerdere editie van mijn nieuwsbrief kost me anderhalf jaar na verzending 450 euro

Goedenavond,

Vanwege mijn reis naar Tsjechië vorige week heb ik die week niets gelezen en kon ik zondag toen ik weer thuis kwam geen nieuwsbrief schrijven. Inmiddels ben ik bijgelezen en ontvang je hierbij alsnog een verlate nieuwsbrief.

Een oude editie van mijn nieuwsbrief gaat me 450 euro kosten. Ik heb namelijk in maart 2020 een foto van het ANP gebruikt in mijn nieuwsbrief. Ter illustratie van ieder blokje links toon ik altijd foto's en dat zijn of foto's die meekomen met een artikel waarnaar ik link of rechtenvrije stockfoto's. Nu ben ik op de hoogte van het auteursrecht dat op foto's rust en ben ik ook alert of ik bij het doorplaatsen van foto's vanuit artikelen geen persbureaufoto's gebruik, maar deze is er tussendoor geglipt.

Het ANP heeft een extern bedrijf ingehuurd dat al jaren op zoek gaat naar het onrechtmatig gebruik van foto's. Permission Machine, zoals dat bedrijf heet, zoekt met bots het internet af en zodra ze een foto hebben gevonden waarvoor geen licentie is gekocht bij het ANP sturen ze een schikkingsvoorstel. Betaal je niet? Dan start het bedrijf een rechtszaak.

Juridisch staat het ANP hiermee in zijn recht en het bedrijf haalt er volgens mij een serieus deel van hun omzet mee binnen. Erg sympathiek is het echter niet. Ik ken een heleboel voorbeelden van bloggers die in het verleden zijn opgeschrikt met flinke bedragen die ze het ANP moeten betalen. Nieuwsbrieven lijken het volgende aandachtsgebied van Permission Machine. Eerder dit jaar kreeg Hay Kranen namelijk ook een brief van het bedrijf. Hij besloot zijn hele nieuwsbriefarchief te ontdoen van foto's uit voorzorg en heeft ook flink wat dingen die hij in het verleden heeft gepubliceerd offline gehaald:

In het archief van mijn nieuwsbrief zitten meer dan 100 edities, met meer dan 1.000 plaatjes. Al die afbeeldingen ben ik vòòr ik het archief opende met de hand doorgegaan. Alles waarvan ik dacht: ik weet niet zeker of ik dit mag gebruiken haalde ik weg.Ik had alle plaatjes gehad, dacht ik. Maar helaas, een foto uit 2017 van een man met een fiets tijdens de G20-rellen in Hamburg was er doorheen geslipt. Die foto had ik gebruikt bij een link naar een site die rare foto’s verzamelt. Die foto stond daar zonder bronvermelding en staat er nog steeds. Ik had dus maar moeten weten dat die foto van het ANP is. Als dat er bij had gestaan had ik die foto natuurlijk niet gebruikt.

Zelf twijfel ik wat ik met mijn archief ga doen. Ik vind het belangrijk om oude nieuwsbrieven voor iedereen toegankelijk te houden en te kunnen teruglinken naar eerdere edities, maar nog zo'n brief van het ANP daar zit ik niet op te wachten. Ik stop met liefde wekelijks heel veel tijd en energie in het schrijven, maar dit soort kosten maken, is het me niet waard.

In deze editie wil ik het verder hebben over:

  • Weer een hele bak negatieve berichten over Facebook.
  • Podcastmakers laten kansen liggen door niet in te zetten op YouTube.
  • Er zijn geen standaardtrucjes die garanderen dat een kop voor meer kliks zorgt.

Fijne week nog,

Elger

Facebook...

Nieuwe Facebook-klokkenluider komt met nieuwe onthullingen

Nieuwe Facebook-klokkenluider komt met nieuwe onthullingen

Een tweede klokkenluider heeft interne documenten met The Washington Post gedeeld die laten zien dat Facebook winst belangrijker vindt dan de bestrijding van haatreacties en desinformatie.

Daarnaast zeggen medewerkers van Facebook dat die bestrijding niet goed mogelijk is met behulp van kunstmatige intelligentie, terwijl het bedrijf zegt daar vol op in te zetten.

Een samenvatting van wat er de afgelopen week allemaal naar buiten kwam

Een samenvatting van wat er de afgelopen week allemaal naar buiten kwam

De onderzoeken en rapporten die klokkenluider Frances Haugen eerder deelde met de krant zijn inmiddels publiek beschikbaar. Dit artikel geeft een goed overzicht van wat er hierdoor allemaal naar buiten is gekomen.

Ondertussen heeft de Facebook Oversight Board aangegeven werk te gaan maken van de onthullingen over de voorkeursbehandelingen die bekende personen kregen bij moderatie.

Onderzoekers tonen aan dat je kunt adverteren voor een individuele gebruiker op Facebook

Onderzoekers tonen aan dat je kunt adverteren voor een individuele gebruiker op Facebook

Je kunt advertenties zo specifiek targetten dat het in de praktijk mogelijk blijkt om je te richten op een specifieke gebruiker. Dat tonen onderzoekers uit Spanje en Oostenrijk aan. Je moet daarvoor wel genoeg weten over die gebruiker en zijn interesses.

Facebook is bang dat Instagram jonge gebruikers verliest

Facebook is bang dat Instagram jonge gebruikers verliest

By last year, the issue had become more urgent, according to internal Instagram documents obtained by The New York Times. “If we lose the teen foothold in the U.S. we lose the pipeline,” read a strategy memo, from last October, that laid out a marketing plan for this year.
that threat
Mark Zuckerberg wil bedrijfsnaam van Facebook veranderen

Mark Zuckerberg wil bedrijfsnaam van Facebook veranderen

De naam Facebook raakt door alle negatieve berichtgeving rondom het bedrijf steeds verder beschadigt. Een prima moment om, onder het mom van een blik op de toekomst, de naam van het bedrijf te veranderen, moet Mark Zuckerberg gedacht hebben. Een beslissing over de naam schijnt nog niet te zijn genomen, maar het zou zomaar kunnen dat Facebook de term Meta gaat verwerken in zijn naam.

Facebook gaat Franse kranten betalen voor plaatsen nieuws

Facebook gaat Franse kranten betalen voor plaatsen nieuws

Net als in Australië heeft Facebook in Frankrijk een deal gesloten met een collectief van Franse uitgevers. Op die manier krijgen uitgevers een vergoeding voor de links naar nieuwsartikelen die worden gedeeld op het sociale netwerk. Om wat voor bedragen het gaat, is niet bekend. De afspraken zijn het gevolg van Europese regelgeving, die eerder al leidde tot een deal met Google. In Nederland zijn er nog geen afspraken gemaakt.

Videopodcasts

Podcastmakers laten kansen liggen door niet in te zetten op YouTube

Podcastmakers laten kansen liggen door niet in te zetten op YouTube

Als maker ben ik een audiomaker en geen videomaker. Ik snap uiteraard de kansen en mogelijkheden die video biedt, maar ik vind het niet leuk om video te maken. Regelmatig krijg ik als podcastmaker klanten die vragen of ik ook video kan maken bij een podcast of zeggen mensen dat ik eigen podcastproducties ook als video moet gaan aanbieden. Het antwoord dat ik altijd geef is nee, want ik ben geen videomaker. Daar komt bij dat een productie complexer en duurder wordt door video en dat bij een podcast als Trust Nobody tijdtechnisch niet eens haalbaar is.

Desondanks is het wel interessant om te overwegen de investering te doen om podcasts te verrijken met video, omdat je er een groter publiek mee bedient. En dat niet alleen: het maakt je podcast vindbaar.

Are you sure?
I have talked a lot about YouTube in this space, but there is something I'd like to double down on here: YouTube is a fantastic content search engine. Maybe the best. You may have seen a funny video on any number of video sharing sites, but if I asked you to find it again, where would you look?

Ik vind het overigens zinloos om een discussie te voeren over de vraag of een podcast nog wel een podcast is als hij op YouTube wordt gezet met beeld. Als het een audio-first productie is, is het een podcast. En sowieso: content is content, het maakt niet veel uit of dat nu podcast heet of niet.

Spotify zet in op videopodcasts

Spotify zet in op videopodcasts

Spotify geeft podcastmakers de kans om videopodcasts te uploaden naar de streamingdienst via Anchor. Tot nu toe was het alleen voor Spotify's eigen podcasts mogelijk om video toe te voegen. Voor luisteraars wil het bedrijf audio en video slim laten samenwerken.

Spotify said is has found that users want the option to switch between audio-only and video depending on what they’re doing and what they’re listening to. In the Spotify mobile app, video-enabled podcasts can be viewed in full-screen mode and listeners can switch back to audio only at any time. Spotify’s vodcasts also will be viewable on its desktop app, web player, and most smart TVs and video-game consoles.
Vox Media heeft een een podcast vistueel gemaakt

Vox Media heeft een een podcast vistueel gemaakt

Vox Media heeft de podcast 'More Than This' voorzien van wat ze een 'immersieve transcriptie' noemen. Je kunt een transcriptie van de podcast lezen die visueel is verrijkt om ook de emotie van de podcast over te brengen. Die maakt hem zelfs voor een doof publiek toegankelijk en versterkt de podcast op een andere manier dan video doet.

Twee interessante onderzoeken

Er zijn geen standaardtrucjes die garanderen dat een kop voor meer kliks zorgt

Er zijn geen standaardtrucjes die garanderen dat een kop voor meer kliks zorgt

Er zijn geen trucjes waarmee je een schrijft die gegarandeerd zorgt voor een hoger aantal doorkliks, blijkt uit onderzoek van de het Computational Journalism Lab van de Northwestern University. Op basis van de uitslag van een heleboel A/B-tests van koppen is geprobeerd om succesfactoren van een kop te definiëren. Denk aan korte koppen, positieve/negatieve sentimenten en het toevoegen van teksten als 'dit is waarom'. Dit blijkt echter niet in alle gevallen te werken; het is op basis hiervan niet mogelijk om te voorspellen of een kop het goed gaat doen.

We found, surprisingly, that no single feature of a headline’s writing style makes much of a difference in forecasting success. There was some evidence for industry wisdom: Negative headlines sometimes did better, as did shorter and simpler ones. Clickbait-y words like “here” and “this” do (unfortunately from a user experience perspective) help. But when we tried to use these features to predict the outcomes of headline A/B tests, they were really limited. In fact, the vast majority of features didn’t improve our model’s predictive performance at all. There was no silver bullet that universally improved a headline’s performance.

Nieuwsredacties moeten opiniecontent beter als zodanig aanduiden

Bij een uitgever waar ik een adviesopdracht voor heb gedaan, heb ik het afgelopen jaar veelvuldig gehad over het visueel laten afwijken van opiniecontent en columns van journalistieke artikelen. In mijn ogen gebeurt dat online veel te weinig. Recent onderzoek bevestigt dat.

News — where balance and fairness within a story is particularly important — and analysis — which people also value but recognize carries greater risk — is distinguished from opinion, which people also want as part of the mix but which is partial by definition. Audiences have very different expectations of these layers of news. In the analog world, differences between news, analysis and opinion were much clearer, with special labeling and clear sections, but in digital the divisions have blurred.

Dit wil ik ook nog met je delen