8 min read

Als je een lang verhaal wilt vertellen, is een artikel dan wel de beste vorm?

Goedemorgen,

De opkomst van de betaalmuur heeft de focus van online artikelen publiceren verlegd van kwantiteit naar kwaliteit. Niet langer is de pageview heilig, omdat er zoveel mogelijk advertenties moeten worden getoond. Het gaat nu om hoe lang en hoe vaak mensen lezen.

Je zou verwachten dat artikelen daardoor langer zijn geworden, maar niets is minder waar. Tussen september 2019 en februari 2020 daalde de gemiddelde lengte van een artikel van 449 woorden naar 380 berekende Chartbeat op basis van data van zijn klanten.

Axios, de koning van de korte artikelen, noemt de nog steeds groeiende consumptie op mobiel als mogelijke oorzaak. Ik heb juist het idee dat we de tijd waarin er werd geroepen dat mensen geen langere artikelen op mobiel lezen voorbij waren...

Hoe dan ook: Axios constateert in datzelfde artikel hoe voor langere journalistiek steeds meer andere vormen dan het traditionele artikel worden gebruikt. (Online) documentaires, podcasts, nieuwsbrieven etc. Ik kan dat alleen maar aanmoedigen. Ga uit van het verhaal en kijk wat de passende vertelvormen en -kanalen zijn. En blijf op dat vlak ook continu meebewegen met je gebruiker.

Als er één nieuwsmerk is wat daar een prachtig voorbeeld van is, dan is het wel NOS op 3. Ik ben een beetje bevooroordeeld omdat ik er jaren heb gewerkt, maar toch. 5,5 jaar geleden verdween NOS op 3 van tv. Destijds een lastig moment voor de redactie, maar het maakte de weg vrij voor het verleggen van de focus naar de verhalen die het wilde vertellen in vormen en kanalen die de doelgroep prettig vindt.

De bekende uitlegvideo's op YouTube trekken honderdduizenden kijkers en nu podcasts mainstream zijn, heeft NOS op 3 een format bedacht om ook in audio de vragen bij het nieuws te beantwoorden. Dagelijks publiceert de redactie 'Lang Verhaal Kort', waarin in 5 minuten een actueel onderwerp wordt uitgelegd. Het past perfect in de opkomst van de korte podcast, maar vooral ook bij de uitlegverhalen die NOS op 3 maakt.

Een website met artikelen heeft NOS op 3 ondertussen al heel veel jaar niet meer, want (korte) artikelen passen niet bij de verhalen die ze willen vertellen. Daarvoor zijn video, graphics en nu dus ook podcasts veel geschikter.

In deze nieuwsbrief wil ik het verder nog met je hebben over:

  • FvD bereikt voor relatief weinig geld heel veel mensen met zijn Facebook-campagne.
  • Nederlandse complotdenkers weten moderatie van Facebook en YouTube slim te omzeilen.
  • Wat zijn NFT's nu precies?

Fijne zondag,

Elger

De online campagne

Tweet van Baudet krijgt waarschuwingslabel van Twitter

Tweet van Baudet krijgt waarschuwingslabel van Twitter

Een primeur in Nederland: voor het eerst kreeg een tweet van een Nederlandse politicus een waarschuwingslabel vanwege desinformatie. Het gaat om een tweet waarin hij het risico van corona bagatelliseert en stelt dat de bijwerkingen van de vaccins "heftig zijn" en "het lange-termijn-effect op het immuunsysteem volstrekt onbekend". Specifiek de uitspraken over de vaccins zijn de reden om een desinformatielabel te plaatsen, omdat Baudet ongefundeerde onzin schrijft, die een gevaar voor de volksgezondheid kan opleveren.

Wilders en Baudet zijn groot op sociale media dankzij een harde kern van fans

Wilders en Baudet zijn groot op sociale media dankzij een harde kern van fans

NRC dook samen met onderzoekers van de UvA in het bereik van partijen en politici op social media en de activiteit rond hun berichten.

Grofweg 10 procent van de volgers van Wilders en Baudet blijkt verantwoordelijk voor de helft van die re-tweets – steeds dezelfde harde kern. Als Wilders een tweet stuurt, wordt die gemiddeld door drieduizend mensen gedeeld, bij Baudet is dat 1.725 keer. Dat is opmerkelijk vaak, want „de meeste mensen delen bijna geen berichten”, zegt Van der Velden. Bij Rutte en Klaver is de groep fanatieke fans kleiner, laat Casas zien.
Op YouTube zit je heel snel in een politieke bubbel

Op YouTube zit je heel snel in een politieke bubbel

Je hoeft maar een paar politieke video's op YouTube te bekijken en dan zie je alleen nog maar video's die in jouw politieke bubbel passen. Andere geluiden komen niet meer naar boven. Deze kritiek is er al veel langer op het YouTube-algoritme, maar nu hebben journalisten en onderzoekers ook laten zien hoe dat in Nederland werkt.

Die politieke video's worden aangevuld met bijpassende video's van andere kanalen. Zo leidt het kijken van filmpjes van christelijke partijen voor een aanbod van religieus getinte video's: van psalmen tot kerkdiensten. Wie naar FvD- en PVV-filmpjes kijkt, komt dan weer vaker in aanraking met vloggers en media van rechtse signatuur, kanalen waar vooral fragmenten van rechtse politici worden gedeeld en accounts waar veel kritiek op de coronamaatregelen luidt.
CDA en FvD bereiken het meeste mensen met online advertenties

CDA en FvD bereiken het meeste mensen met online advertenties

Door corona vindt de verkiezingscampagne meer online plaats dan ooit. De data over online campagnes op Facebook en Google is tegenwoordig openbaar en dat geeft interessante inzichten. Het CDA heeft al meer dan 400.000 euro uitgegeven aan advertenties op Facebook en Google. D66 volgt, maar het advertentiebudget was slechts iets meer dan de helft van dan van het CDA.

De advertenties van FvD zijn relatief het meest efficiënt. Voor zo'n 50.000 euro (ongeveer 12,5 procent van het Facebook-budget van het CDA) bereikte de partij van Baudet meer mensen via Facebook dan het CDA.

Nu kun je betogen dat FvD simpelweg een betere campagne voert, maar het laat ook zien hoe de advertentie-algoritmes van Facebook populisme belonen. En de vraag is of dat een wenselijke situatie is...

De strijd tegen desinformatie

Afbeelding: Tjarko van der Pol via NRC
Nederlandse complotdenkers weten moderatie van Facebook en YouTube slim te omzeilen

Nederlandse complotdenkers weten moderatie van Facebook en YouTube slim te omzeilen

Het afgelopen jaar zagen we, mede door corona, het desinformatieprobleem in Nederland groeien. Ondanks de steeds strengere maatregelen van de grote internetbedrijven vinden de verspreiders van allerhande complotten (Qanon, corona-ontkenners etc.) steeds weer manieren om hun berichten te verspreiden. NRC dook hier met behulp van UvA-onderzoekers in en zet de gebruikte tactieken uiteen.

Online talkshowkanaal Café Weltschmerz ontplooit verschillende tactieken om de steeds strengere regels van YouTube te ontlopen. Zo plaatsten de makers onlangs een één minuut durende versie van een videocolumn op YouTube, met in de beschrijving een linkje naar de volledige versie op BitChute. Dat lijkt op YouTube, maar voert geen beleid om misinformatie tegen te gaan. De video geheel op YouTube uploaden zou „te gevaarlijk” zijn, meldde het bijschrift.
Er zijn meer tactieken om censuur te omzeilen, zoals woorden bewust verkeerd spellen. Activist Isa Kriens gebruikt „vakzn” in plaats van „vaccin” en heeft het over de „Willem Hendrik Onno” (WHO). QAnon-aanhangers gebruiken „Q-and-on”; komiek Jay Francis, beter bekend als Tisjeboy Jay, rept van „c-orona” en „vakzineren”; en Café Weltschmerz heeft het over „C-vaccinaties” en „corina”.
Vergeet zoekmachines niet als het gaat om de verspreiding van desinformatie

Vergeet zoekmachines niet als het gaat om de verspreiding van desinformatie

Als het gaat over de verspreiding van desinformatie, gaat het bijna altijd over Twitter, Facebook en YouTube. Een deel van de verspreiding vindt echter plaats via zoekmachines, waarschuwt deze Amerikaanse onderzoeker.

Google Or Not

Deze week hoorde iedereen over NFT's

Digitaal kunstwerk verkocht voor 69 miljoen dollar

Digitaal kunstwerk verkocht voor 69 miljoen dollar

Het was overal in het nieuws afgelopen week: de digitale kunstenaar Mike Winkelmann heeft een kunstwerk geveild via veilinghuis Christie's voor 69 miljoen. Of nou ja, hij heeft een exclusief digitaal token geveild, waarmee de eigenaar kan laten zien dat hij de eigenaar van het kunstwerk is. Het is namelijk digitale kunst, waardoor het in principe gewoon oneindig te dupliceren is (zie ook het plaatje hierboven).

NFT staat voor non-fungible tokens en wordt bewaard op de blockchain. De afgelopen maand zijn NFT's plots een hype en worden ze overal verkocht. Niemand weet echter of ze op de lange termijn wel echt waarde hebben.

Wat zijn NFT's nu precies?

Er zijn de afgelopen week een heleboel artikelen gepubliceerd waarin de vraag wordt beantwoord wat een NFT is. Dit artikel van The Guardian legt het in mijn ogen goed uit, met als kern: het is eigenlijk net als de bitcoin.

The motivation for the buyers and traders is surely grounded in getting rich quickly. Most cryptocurrencies have little to base their values on: bitcoin is barely used as a real-world currency – it is bought by people hoping it will be worth more in the future. Its value lies solely in the fact that other people value it. NFTs at least have some kind of scarcity and real-world link – however tenuous. So, in the middle of a blockchain boom, it’s a new and exciting outlet for speculative money.
Twitter-oprichter Jack Dorsey verkoopt een NFT van zijn eerste tweet

Twitter-oprichter Jack Dorsey verkoopt een NFT van zijn eerste tweet

Het hoogste bod staat inmiddels 2,5 miljoen dollar. @jack verkoopt een NFT van de eerste twee ooit middels een veiling met als doel de opbrengst aan een goed doel te geven. De tweet 'just setting up my twttr' staat gewoon online en blijft ook gewoon online staan nadat iemand de NFT in bezit krijgt. Je krijgt enkel een soort digitaal certificaat van de tweet, wat je met een beetje geluk in de toekomst voor meer kunt verkopen omdat iemand anders denkt dat het in de toekomst nog meer waard wordt.

Dit heb ik deze week nog meer gelezen